Sv 2019 0320 Groninger Museum Chihuly 7503 Verkleind
Kunst 17 september 2019

Betoverend glas in Groningen

Het Groninger Museum is erin geslaagd een glasinstallatie van de Amerikaanse kunstenaar Dale Chihuly aan zijn collectie (en gebouw) toe te voegen. Onmisbare steun kwam van de Vereniging Rembrandt en vier van haar fondsen.

Overweldigend

De Grand Stairwell Installation, zoals het werk officieel heet, was een van de hoogtepunten van de tentoonstelling Chihuly die in de winter van 2018-2019 te zien was in het Groninger Museum. Bij bezoekers die nietsvermoedend de trapzaal van het Groninger Museum binnenwandelden, zagen museummedewerkers steeds dezelfde reactie: met open monden bleven ze staan en pakten dan hun smartphone om foto’s te nemen.

Met zorg gemaakt

Het werk, dat speciaal door Dale Chihuly (1941) en zijn team voor de tentoonstelling in het Groninger Museum is gemaakt, bestaat uit 70 mysterieuze, zwamachtige elementen van oranje, rood en geel glas (zogenaamde Persians). Ze zijn allemaal met de hand geblazen door het deskundige team van Chihuly in diens werkplaats in Seattle, waar de trapzaal van het museum 1:1 was gereconstrueerd.

Geknipte locatie

Los van het feit dat de installatie speciaal voor het Groninger Museum is gemaakt, is er in Nederland haast geen museum te bedenken waar dit werk beter tot zijn recht komt dan hier. De collectie van het museum wordt gekarakteriseerd door technisch hoogstaande objecten gemaakt door kunstenaars, die net als Chihuly, de grenzen van hun vak uitdaagden of nog steeds uitdagen. Ook voegt Grand Stairwell Installation een dramatisch element toe aan de kleurrijke en fantasievolle architectuur waarvan het nu in zekere zin deel is gaan uitmaken.

Grand Stairwell Installation is aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Titus Fonds, haar Themafonds Glas, haar Innorosa Fonds en haar Groninger Fonds), het Mondriaan Fonds, het legaat De Marees van Swinderen-de Blocq van Scheltinga, het legaat Van Os-Van Calcar, de Groninger Museum Salon, de BankGiro Loterij, Reineke Bennema en Willem Bok en Het Singeldorp.

Meer weten? Klik hier.