Jan Voerman Ijsselgezicht Zomeravond Bij Opkomend Onweer Z D Olieverf Op Paneel 48 8 × 69 8 Cm Voerman Museum Hattem
Kunst 24 oktober 2019

Beurs vanuit het Ekkart Fonds helpt Museum Voerman Hattem aan dubbelslag

Op 9 november opent in Museum Voerman Hattem de tentoonstelling In vervoering van Voerman. Deze tentoonstelling over het leven en werk van schilder Jan Voerman sr. wordt begeleid door een gelijknamig boek. Het onderzoek voor zowel tentoonstelling als uitgave is mede mogelijk gemaakt door een beurs vanuit het Ekkart Fonds.

In vervoering van Voerman

Jan Voerman sr. (1857-1947) is Hattems meest geliefde schilder. Hij geniet vooral bekendheid door zijn IJsselgezichten met hoge luchten, maar hij schilderde ook stadsgezichten, figuurstukken en stillevens. Voor de totstandkoming van de tentoonstelling en bijbehorende uitgave heeft kunsthistoricus Kristian Kreeft het afgelopen jaar uitvoerig onderzoek gedaan. Hierdoor is een veel completer beeld van deze veelzijdige kunstenaar ontstaan. Het onderzoek van Kristian was mogelijk dankzij een beurs uit het Ekkart Fonds, een fonds dat is ingesteld ter gelegenheid van het afscheid van prof. dr. Rudi Ekkart als bestuurslid van de Vereniging Rembrandt in 2012. Doel van het fonds is het verstrekken van beurzen aan musea voor het verrichten van kunsthistorisch onderzoek naar de eigen collectie.

Zonder onderzoek staat alles stil

Het Ekkart Fonds is opgericht nadat de Vereniging Rembrandt had gesignaleerd dat het accent in musea steeds meer kwam te liggen op het vergroten van bezoekersaantallen en minder op taken met betrekking tot beheer en behoud. Ook onderzoek naar de eigen collectie verdween steeds meer naar de achtergrond, terwijl dit de pijler is onder bijna alle functies in een museum, van conservering en restauratie tot de presentatie van de collectie. Naast het Ekkart Fonds zijn bij de Vereniging Rembrandt nog vijf andere fondsen met steun aan museaal onderzoek in de doelstelling ondergebracht. Meer weten over deze fondsen? Klik hier.