Het Ekkart Fonds is ingesteld ter gelegenheid van het afscheid van prof. dr. Rudi Ekkart als bestuurslid van de Vereniging Rembrandt in 2012. Doel van het fonds is het verstrekken van beurzen aan musea voor het verrichten van kunsthistorisch onderzoek naar de eigen collectie. Een overzicht van de onderzoeksprojecten gesteund vanuit dit fonds staat hieronder.

Westfries Museum, Hoorn (2013) - Rotius als Hoornse portrettist

Het Westfries Museum in Hoorn was het eerste museum dat een onderzoeksbeurs kreeg vanuit het net opgerichte Ekkart Fonds van de Vereniging Rembrandt. Aanleiding voor de aanvraag was de overzichtstentoonstelling over de 17de-eeuwse portretschilder Jan Albertsz Rotius die voor 2016 stond gepland. Dankzij de beurs kon de jonge kunsthistoricus Esther Blanken onderzoek doen naar het werk van Rotius en tijdgenoten. Zij ging aan de slag met het verzamelen en verwerken van de gegevens over de portretten in de collectie, waarbij ook problemen rond toeschrijvingen, identificaties en herkomsten aan de orde kwamen. Voor het Westfries Museum sneed het mes aan twee kanten: Esther leverde niet alleen een bijdrage aan de catalogus en de tentoonstelling over Rotius, maar ook aan de bestandscatalogus die het museum op termijn hoopt te voltooien. In 2015 verscheen een artikel van haar in het Bulletin van de Vereniging Rembrandt naar aanleiding van een nieuwe aanwinst van het Westfries Museum: een genrestuk van Rotius.

Rotius
Hollands welvaren: keukenstuk van Hoornse schilder Rotius voor Westfries Museum

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, najaar 2015, p. 21

Singer Laren (2014) - Het verzamelaarsechtpaar Singer en kunsthandel Buffa

Het project waarvoor Singer Laren in 2014 een beurs aanvroeg, is gericht op de geschiedenis van de eigen verzameling. Doel van het onderzoek was om inzicht te krijgen in het niet onaanzienlijke deel van de collectie dat door het verzamelaarsechtpaar Singer is verworven van of door bemiddeling van Joop Siedenburg van de kunsthandel Frans Buffa & Zonen. Dat kon voor het eerst worden onderzocht doordat het RKD-Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis kort daarvoor een archief van de firma had verworven van de kleinzoon van Siedenburg. De resultaten van het werk van onderzoekster Sylvia Alting van Geusau zijn in 2016 gepubliceerd in een artikel in het Bulletin van de Vereniging Rembrandt en uitgebreider in de catalogus bij de tentoonstelling Schoonheid te koop, over de 150-jarige geschiedenis van de firma Frans Buffa & Zonen die in hetzelfde jaar in Singer Laren was te zien.

Kunsthandel Buffa
Kunsthandel Buffa en de collectie van Singer Laren

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, najaar 2016, pp. 10-12

Download
Museum Beelden aan Zee (2014) - Nederland geen beeldhouwersland?

Er is weinig literatuur over 19de-eeuwse Nederlandse beeldhouwkunst en het heersende beeld is dan ook dat er hier destijds weinig gebeurde op dit gebied. Toch telde Nederland in die periode enkele honderden beeldhouwers en is beeldhouwkunst uit de 19de eeuw overal in Nederland te vinden: op pleinen, in parken en begraafplaatsen, in gebouwen als kerken en aan gevels en ook in musea. Om deze kunstenaars en hun werken in kaart te brengen en om meer te weten te komen over onderwerpen als opleiding, beroepspraktijk en opdrachtgevers, vroeg Museum Beelden aan Zee in 2014 een beurs aan bij de Vereniging Rembrandt. Het onderzoek werd begonnen door Hanna Klaarenbeek en afgerond door Frédérique Brinkerink, die haar studie toespitste op de productieve beeldhouwersfamilie Stracké. In 2017 verscheen een artikel in het Bulletin van de Vereniging Rembrandt waarin zij de balans opmaakt.

Familie Stracké
De familie Stracké: beeldhouwpraktijk en carrièrestrategieën

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, najaar 2017, pp. 16-18

Dordrechts Museum (2015) - Stedelijke collecties: Museum De Lakenhal als casus

In 2014 begon het Dordrechts Museum met de voorbereidingen voor de tentoonstelling Uit liefde voor de stad, georganiseerd door en naar concept van Peter Hecht in het kader van zijn fellowship bij de Vereniging Rembrandt. Deze tentoonstelling beoogde de geschiedenis van drie stedelijke musea – Deventer, Dordrecht en Leiden – te illustreren aan de hand van een aantal kunstwerken en andere objecten. Voor het deel over Museum De Lakenhal in Leiden kreeg het museum een beurs waarmee Hilbert Lootsma kon worden ingeschakeld voor onderzoek, de selectie van werken en het schrijven van teksten voor zowel de tentoonstelling als voor de bijbehorende publicatie. Met zijn onderzoek naar het ontstaan en het functioneren van een van de oudste musea van Nederland leverde hij bovendien een bouwsteen voor de discussie over de toekomst van dit soort stedelijke musea. De tentoonstelling was in 2016 te zien.

Koekplank
Uit liefde voor de stad: Deventer, Leiden en Dordrecht

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, voorjaar 2016, pp. 8-11

Nationaal Glasmuseum, Leerdam (2015) - De kunstenaars van Cochius

Met het onderzoek naar Petrus Marinus Cochius duikt het Nationaal Glasmuseum in zijn eigen verleden. Cochius was van 1912 tot 1933 directeur van de Glasfabriek Leerdam en heeft in die periode voor een ommezwaai in de koers van de fabriek gezorgd. Hij nodigde kunstenaars en architecten als De Bazel en Berlage uit om modern glaswerk te ontwerpen. Tekenend voor zijn ambitie is dat hij zelfs de Amerikaanse architect Frank Lloyd Wright aan de Glasfabriek probeerde te verbinden. Maartje Brattinga kreeg in 2015 een beurs vanuit het Ekkart Fonds om onderzoek te doen naar Cochius en zijn relaties met ontwerpers. Daarvoor is zij op zoek gegaan naar zijn correspondentie, die in verschillende archieven bewaard is gebleven. De resultaten worden verwerkt in een publicatie bij een overzichtstentoonstelling over Cochius, die voor 2020 gepland staat. In 2019 verscheen vast een voorproefje in het Bulletin van de Vereniging Rembrandt.

K P C De Bazel Ontwerptekening Gla002001985 Bijgesneden En Verkleind
Het netwerk van Cochius

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, zomer 2019, pp. 26-28

Download
Van Gogh Museum, Amsterdam (2016) - Gustav Klimt en de internationale avant-garde

Het Van Gogh Museum in Amsterdam en het Belvedere in Wenen werken samen aan een omvangrijk onderzoeksproject met de voorlopige titel Reflections: Gustav Klimt in international context. Doel is om vast te stellen welke impact internationale avant-garde kunstenaars die rond 1900 in Wenen werden geëxposeerd, verzameld en verhandeld op het werk van Gustav Klimt hebben gehad. De nadruk ligt daarbij op West-Europese kunst, en in het bijzonder op het Nederlands cultureel erfgoed. Dankzij een beurs vanuit het Ekkart Fonds kon onderzoeker Lisa Smit op het project worden gezet. Zij heeft tien maanden primair bronnenonderzoek verricht, onder andere in archieven in Wenen en Berlijn. Zij heeft aan de hand van bronnenmateriaal een analyse gemaakt van de kritische receptie van West-Europese moderne kunst in de Oostenrijkse pers omstreeks 1900. Het project wordt afgesloten met een essay voor de wetenschappelijke catalogus bij de tentoonstelling die eind 2020 van start gaat.

Museum Krona, Uden (2017) - Lezen in de Middeleeuwen

Het Museum voor Religieuze Kunst (thans Museum Krona) ontving in 2017 een onderzoeksbeurs waarmee het een jonge kunsthistoricus kon aanstellen voor een onderzoeksproject over de relatie tussen de leescultuur en verdere meditatievormen binnen de kloosters en in de stedelijke gemeenschappen van de latere middeleeuwen. Bij het onderzoek kwamen ook vragen aan de orde over de omgang met de objecten in beide contexten. Het project, dat een wetenschappelijke inbedding vond in een uitvoeriger onderzoek van de Universiteit Groningen, werd afgerond door Quirine Dusée-van Aerts en resulteerde in de tentoonstelling De stad als klooster, die eind 2018 opende in Uden. Een artikel over de leescultuur onder middeleeuwse burgers zal verschijnen in het wetenschappelijke tijdschrift Queeste. De onderzoeksbeurs die de Vereniging Rembrandt aan het museum verstrekte werd mede mogelijk gemaakt door een schenking van de Stichting Dames Spoorenberg.

De stad als klooster
Elizabeth Weeshuis Museum, Culemborg (2017) - Een catalogus van de collectie

Naar de historische schilderijenverzameling van het Elisabeth Weeshuis Museum, waarvan de kern wordt gevormd door de portretten van de graven en gravinnen van Culemborg, was tot voor kort nauwelijks onderzoek gedaan. Deze collectie vindt zijn oorsprong in de 16de eeuw, toen het gebouw waarin het museum tegenwoordig huist als weeshuis werd gebouwd. In de eeuwen erna zijn er schilderijen bijgekomen, maar ook verdwenen of verloren gegaan. Een beurs vanuit het Ekkart Fonds stelde bursaal Margot Leerink in de gelegenheid de collectie in kaart te brengen. Zij deed niet alleen technisch onderzoek naar de 26 schilderijen die thans in het museum zijn, maar ook uitvoerig archief- en literatuuronderzoek. Aan de hand hiervan kon zij herkomsten en lotgevallen van individuele stukken reconstrueren. Dankzij het onderzoek van Margot verscheen eind 2019 de eerste collectiecatalogus van het museum, met oude inventarissen en andere archiefstukken als bijlagen. Hierin worden onder andere toeschrijvingskwesties, opdrachtgeverschap, restauratiegeschiedenis en iconografische kwesties behandeld.

In Culemborg verzameld
Voerman Museum Hattem (2018) - Nieuw licht op Jan Voerman

Het Voerman Museum Hattem kreeg in 2018 een beurs waarmee de jonge kunsthistoricus Kristian Kreeft onderzoek kon doen naar vader en zoon Jan Voerman. Hiermee wordt de kern van de museumcollectie beter ontsloten. Het onderzoek richtte zich in eerste instantie op de oeuvres van beide kunstenaars, en hoe zij door elkaar en door anderen zijn beïnvloed. Vanwege de grote hoeveelheid nieuw materiaal dat werd gevonden is de focus gaandeweg echter steeds sterker komen te liggen op Voerman senior. Vooral de opgedoken schetsboeken en brieven, waaronder correspondentie met contemporaine verzamelaars, bleken interessante nieuwe informatie op te leveren. Speciale aandacht werd besteed aan de manier waarop verzamelaars en kunstcritici vanaf de late 19de eeuw op zijn werk reageerden. Het onderzoek resulteerde in de tentoonstelling In vervoering van Voerman die in november 2019 opende, met bijbehorende publicatie van Kristian Kreeft.

Een kijkje in het vroege werk van Jan Voerman
Stedelijk Museum Alkmaar (2019) - Allart van Everdingen en Reinaert de Vos

Na de succesvolle tentoonstelling over de 17de-eeuwse Alkmaarse meester Caesar van Everdingen in 2016 werkt Stedelijk Museum Alkmaar nu aan een tentoonstelling over diens broer Allart van Everdingen. In het oeuvre van deze landschapsschilder en –etser nemen de 70 tekeningen en 58 prenten van Reinaert de Vos een aparte plaats in. Naar deze groep is nog nauwelijks onderzoek gedaan. Stedelijk Museum Alkmaar vroeg en kreeg een beurs waarmee Marjan Pantjes onderzoek kan doen naar de iconografie, functie en betekenis van deze tekeningen en prenten en de plaats van de door Van Everdingen ontworpen voorstellingen in de beeldtraditie van het eeuwenoude verhaal van Reinaert de Vos. Het onderzoek zal uitmonden in een aparte themapresentatie en een essay in de catalogus bij de voor 2020-21 geplande tentoonstelling Allart van Everdingen (1621-1675). Schilder van het ruige landschap.

Eend Sijctghen
Word lid of laat na

Verzamel mee voor de eeuwigheid