Carrington Again The Gemini Are In The Orchard
Kunst 7 mei 2019

Boijmans verwerft droomschilderij Leonora Carrington

Museum Boijmans Van Beuningen heeft met steun van de Vereniging Rembrandt een schilderij aangekocht van de Brits-Mexicaanse kunstenaar Leonora Carrington. De aankoop past in het streven van het museum om een diverser beeld te geven van de internationale surrealistische beweging.

Again the Gemini are in the Orchard (1947) is gemaakt tijdens Carringtons eerste verblijf in Mexico. Op weg daarnaartoe kwam ze in Spanje en Portugal in aanraking met werk van de middeleeuwse kunstenaar Jheronimus Bosch, die haar blijvend heeft beïnvloed. Dit schilderij, dat haar bewondering toont voor Bosch' beroemde Tuin der lusten, is, zoals al haar werk, gebaseerd op een intens persoonlijk symbolisme.

Carrington, James en Boijmans

Het schilderij werd al in het jaar van voltooiing aangekocht door Carringtons mecenas, de steenrijke dichter Edward James. James is een bekende naam in het Boijmans. Eind jaren 1970 kocht het museum mede met steun van de Vereniging Rembrandt uit diens collectie twaalf schilderijen (zes van Salvador Dali en zes van Réne Magritte) die de basis zouden vormen van de inmiddels wereldvermaarde collectie surrealistische kunst. De fraaiste stukken van Carrington, waaronder het schilderij Again the Gemini are in the Orchard, hield James echter tot aan zijn overlijden in 1984 in bezit. Het werk werd na zijn dood geveild en kwam via de galerie die het kocht niet veel later in particulier bezit.

Vrouwelijke surrealisten

Lange tijd is de rol van vrouwelijke kunstenaars aan de internationale surrealistische beweging onderbelicht geweest. Vanaf de jaren 1970 kwam hier mondjesmaat verandering in toen er een aantal publicaties verscheen over vrouwelijke surrealisten. Desondanks bleef museale erkenning nog lang uit. Door de aankoop van Again the Gemini are in the Orchard en enkele eerdere aankopen van vrouwelijke surrealistische kunst kan Museum Boijmans Van Beuningen nu een veel diverser beeld geven van deze belangrijke 20ste-eeuwse kunststroming.

Sjarel Ex, directeur Museum Boijmans Van Beuningen: ‘Alle publieke en private fondsen, hartelijk dank voor deze prachtige aanvulling op de verzameling surrealistische kunst van het museum. Het werk is een enorme versterking van het cluster vrouwelijke surrealisten binnen de museumcollectie en een waardevolle toevoeging op de Collectie Nederland die nog geen enkel kunstwerk van Carrington omvat.’

Again the Gemini are in the Orchard is aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Desirée Lambers Fonds), het Mondriaan Fonds, de BankGiro Loterij, de Stichting Fonds van Rede, het Prins Bernhard Cultuurfonds en de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen.

Meer weten over het werk, klik hier.