Wtewael Het Godenbanket Licht En Klein Formaat
Kunst 15 maart 2019

Centraal Museum gesteund bij grootste aankoop uit zijn geschiedenis

Met vereende krachten is het Centraal Museum erin geslaagd op een veiling van Sotheby’s New York op 30 januari een indrukwekkend schilderij op koper van de Utrechtse kunstenaar Joachim Wtewael te verwerven. Een dergelijk werk van Wtewael stond al decennialang op de verlanglijst van het museum. De kersverse aanwinst van de Collectie Nederland zal in maart worden getoond in de stand van de Vereniging Rembrandt op TEFAF Maastricht.

Bekijk hieronder de mini-documentaire over de verwerving van dit meesterwerk die we samen met het Mondriaan Fonds hebben laten maken door MuseumTV.

Wtewael Screenshot 1
Een gedroomde aanwinst

Op 31 januari rond 01.30 Nederlandse tijd sloeg de veilingmeester van Sotheby’s New York het schilderij Het godenbanket van Joachim Wtewael (1566-1638) af op $ 5.000.000 (zonder opgeld). Het winnende bod op dit topstuk van de veiling kwam van het Centraal Museum, dat hiermee een lang gedroomde wens in vervulling zag gaan en ook meteen de grootste aankoop uit zijn geschiedenis deed. De aankoop was alleen mogelijk dankzij steun van de Vereniging Rembrandt, het Mondriaan Fonds, het Nationaal Aankoopfonds van de ministerie van OCW en kunstlievende particulieren.

Bart Rutten, artistiek directeur van het Centraal Museum: ‘Het godenbanket van Joachim Wtewael is de gedroomde aanwinst van het Centraal Museum. De kunstenaar is beroemd vanwege deze kleine, mythologische werken op koper. Dit werk, met heel veel nauwkeurige, minutieus geschilderde figuurtjes, is misschien wel het mooiste dat Wtewael heeft gemaakt. In de uiterst gedetailleerde penseelvoering op dit formaat herken je de meester.’

Betekenis Centraal Museum en Collectie Nederland

Het Centraal Museum bezit de grootste collectie schilderijen van Joachim Wtewael ter wereld. Die collectie is mede gevormd met steun van de leden van de Vereniging Rembrandt, die in 1935 hielpen bij de aankoop van een schilderij met de aanbidding van de herders en in 1999 met een schilderij van een keukenmeid. Een mythologisch werk op koper, het soort werk waar Wtewael in zijn eigen tijd al het meest om werd geroemd, ontbrak nog. Het Mauritshuis bezit een schilderijtje op koper met Vulcanus die Mars en Venus betrapt op hun overspel en het Rijksmuseum heeft een koperen schilderijtje met hetzelfde thema in bruikleen. Maar hoe mooi die schilderijtjes ook zijn, zij kunnen niet laten zien waar Wtewael vooral in uitblonk: de gedetailleerde weergave van tientallen kleine figuren die hij door een inventief gebruik van houding en gebaar een ritmisch geheel laat vormen.

TEFAF Maastricht

Vanwege de onmisbare bijdrage van de Vereniging Rembrandt, ging het Centraal Museum graag akkoord met het voorstel van de Vereniging om het werk te tonen in haar stand op TEFAF Maastricht (16-24 maart 2019). Daar vormt het een prachtig bewijs van wat er met hulp van velen nog steeds mogelijk is.

Voor meer informatie over het werk, klik hier.