Herman De Vries 1 2 En 3 Uur Onder Mijn Appelboom 1975 Collectie Stedelijk Museum Schiedam Foto Tom Haartsen
Kunst 25 april 2019

Drieluik herman de vries blijvend herenigd in Stedelijk Museum Schiedam

Stedelijk Museum Schiedam heeft met dank aan de Vereniging Rembrandt en een toegezegde schenking van een particulier de hand weten te leggen op het werk 1, 2 en 3 uur onder mijn appelboom van herman de vries.

1, 2 en 3 uur onder mijn appelboom is grotendeels tot stand gekomen onder de appelboom van de kunstenaar. De vries (1931), die zijn naam uit bescheidenheid met kleine letters schrijft, plaatste daar drie grote vellen papier gedurende respectievelijk één, twee en drie uur. Door de gevallen bladeren te fixeren op de plaatsen waar zij het papier raakten, heeft de vries uitdrukking willen geven aan processen die zich voordoen in de ons omringende werkelijkheid.

Het werk is oorspronkelijk bedoeld als drieluik, maar werd door de galerie die het ter verkoop aanbood in delen verkocht aan drie verschillende eigenaren. Nadat het museum er met steun van de Vereniging Rembrandt in slaagde de onderdelen 2 uur en 3 uur onder mijn appelboom te verwerven, gaf de eigenaar van 1 uur onder mijn appelboom zijn onderdeel in langdurig bruikleen met als belofte het bij zijn overlijden aan het museum te schenken.

Deirdre Carasso, directeur van Stedelijk Museum Schiedam: ‘We konden het drieluik in 2014 tijdelijk herenigen voor de overzichtstentoonstelling van herman de vries in ons museum. Dat het nu in onze collectie voor altijd bij elkaar bewaard blijft, is geweldig.’

De aankoop van 2 uur en 3 uur onder mijn appelboom is mogelijk gemaakt met steun van de Vereniging Rembrandt en het Mondriaan Fonds.

Klik hier voor meer informatie.

Foto: Tom Haartsen

Herman De Vries 2 Uur Onder Mijn Appelboom Bijgesneden