Portret Van Arientge Hollaer Door Haar Man Hendrick Sorgh Olieverf Op Paneel 1645 Collectie Museum Rotterdam Zonder Lijst Lichter
Kunst 3 december 2019

​Een op-en-top Rotterdams verhaal

Hendrick Martensz Sorgh (ca. 1610-1670) was een belangrijke figuur in het 17de-eeuwse Rotterdam. Hij behoorde tot de beste schilders van de stad, onderhield contacten met de plaatselijke elite en bekleedde diverse maatschappelijke posities. De portretten die hij van zichzelf en zijn vrouw schilderde, zijn dan ook nergens beter op hun plaats dan in Museum Rotterdam.

Van alle markten thuis

Als schilder was Sorgh bijzonder veelzijdig. Hij beeldde vooral taferelen uit het dagelijks leven af, maar draaide zijn hand evenmin om voor een portret of een zeestuk. Het bekendst is hij nog altijd om zijn groente- en vismarkten. Waar Sorgh hiervoor zijn inspiratie opdeed, is niet moeilijk te raden: hij was ook marktschipper op de route Rotterdam-Dordrecht, wat betekende dat hij personen en handelswaren van en naar markten vervoerde.

Vroege werken

Zelfportretten van kunstenaars die worden vergezeld door een portret van hun echtgenote zijn relatief zeldzaam in de 17de-eeuwse Hollandse schilderkunst. De nu aangekochte werken zijn als tegenhangers geschilderd in 1645, twaalf jaar na de huwelijkssluiting van Sorgh en Hollaer. Het gaat om vrij vroege werken van deze kunstenaar, die vanaf de late jaren veertig steeds vaker de gebaande paden verliet en nieuwe onderwerpen uitprobeerde.

Familiebezit

Het bestaan van het mansportret was al heel lang bekend, want een prent ervan is afgebeeld in de Groote Schouburgh van Arnold Houbraken, een driedelig boekwerk met kunstenaarsbiografieën uit de vroege 18de eeuw. De portretten van Sorgh en zijn vrouw zijn van generatie op generatie in de familie gebleven, totdat een nazaat ze in 2019 aanbood aan Museum Rotterdam. Ze passen uitstekend in de collectie van het museum, dat ernaar streeft een representatief overzicht van de Rotterdamse schilderkunst te laten zien.

De portretten van Hendrik Martensz Sorgh en zijn echtgenote zijn aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar BankGiro Loterij Aankoopfonds) en de Stichting Vrienden van Museum Rotterdam.

Meer weten over deze aankoop? Klik hier.