Van Goyen detail
Kunst 12 september 2022

Gelukt! Van Goyen voor Rhenen

Het is feest in Rhenen. Slechts één jaar had Stadsmuseum Rhenen de tijd om het benodigde bedrag op te halen voor de aankoop van een kroonjuweel voor de collectie: een kapitaal stadsgezicht van Jan van Goyen. Mede dankzij de leden van de Vereniging Rembrandt is dat gelukt.

2022 01 13 Afbeelding J van Goyen Gezicht op Rhenen vanuit het zuidwesten 2022 08 18 152756 avnu

Jan van Goyen, Gezicht op Rhenen, 1649 | olieverf op paneel, 67 x 98,5 cm | Stadsmuseum Rhenen | gesteunde aankoop uit 2022

Bijzondere interesse

Jan van Goyen had een bijzondere interesse in Rhenen: tussen 1636 en 1655 maakte hij maar liefst 28 schilderijen van de stad. Dit schilderij, dat door kenners als een van de fraaiste Rheense stadsgezichten van Van Goyen wordt beschouwd, toont Rhenen gezien vanuit het zuidwesten. Het stedelijke silhouet wordt gedomineerd door de Cunerakerk en het ernaast gelegen Koningshuis, gebouwd in opdracht van 'winterkoning' Frederik van der Palts en zijn vrouw Elizabeth Stuart.

Liefde op het eerste gezicht

Het schilderij kwam ruim een jaar geleden in het vizier van het relatief jonge Stadsmuseum Rhenen. Het kunstwerk bevond zich toen nog in privébezit en mocht voor een aantal maanden in het museum logeren. Dat bevestigde wat al werd vermoed: het schilderij was een gedroomde aanvulling voor de collectiepresentatie, waarin een 17de-eeuws stadsgezicht van dit kaliber ontbrak. De eigenaar was tot verkoop bereid, maar waar moest het museum dat geld vandaan halen?

Vereende krachten

De Vereniging Rembrandt onderschreef het belang van deze aanwinst op meerdere manieren. Allereerst werd 50% van de aankoopsom toegezegd Daarnaast organiseerde de Vereniging ook een crowdfundingscampagne, waarvoor zij een advertentie plaatste in NRC. Een groot aantal gulle gevers gaf gehoor aan die oproep. Zo werd met de hulp van velen de droom van Stadsmuseum Rhenen werkelijkheid. Van Goyens stadsgezicht krijgt een ereplaats in de collectiepresentatie, zodat elke bezoeker de schoonheid van het 17de-eeuwse Rhenen kan bewonderen.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Alida Fonds en haar VriendenLoterij Aankoopfonds), het Mondriaan Fonds, Stichting het Voormalig Gast- en Weeshuis, Stichting Gebroken Lente Rhenen, H.P. Deys en J.H.C.T. Deys-Trijssenaar, Stichting Cuneragilde Rhenen, Jumbo Rhenen en andere begunstigers.

Meer weten over dit spectaculaire panorama? Klik hier.

VR VK 264x390 Goyen

De advertentie voor de crowdfundingscampagne, die de Vereniging Rembrandt op 7 april in NRC plaatste.