Gezicht op Rhenen

1649 Jan van Goyen Stadsmuseum Rhenen

Jan van Goyen (1596 - 1656)
olieverf op paneel
67 x 98,5 cm
Stadsmuseum Rhenen
17de-eeuwse schilderkunst
particuliere collectie, Duitsland; Stadsmuseum Rhenen, inv.nr. XXX

Van ons allemaal sinds 2022

Jan van Goyen maakte maar liefst 28 schilderijen van Rhenen. Hij moet de stad als artistiek motief erg interessant hebben gevonden, en de stadsgezichten werden blijkbaar door kopers gewaardeerd. Dit schilderij toont Rhenen gezien vanuit het zuidwesten. Het stedelijke silhouet wordt gedomineerd door de Cunerakerk en het ernaast gelegen Koningshuis, gebouwd in opdracht van 'winterkoning' Frederik van der Palts en zijn vrouw Elizabeth Stuart. Op de Nederrijn varen diverse boten, waaronder een veerpont.

Het relatief jonge Stadsmuseum Rhenen bouwt met ambitie aan een sterke presentatie over de stedelijke geschiedenis, waarin een 17de-eeuws stadsgezicht van dit kaliber nog ontbrak. Daarom wilde het museum bijzonder graag dit werk van Jan van Goyen verwerven, dat volgens kenners een van de fraaiste in zijn soort is. Mede dankzij een genereuze gift van de Vereniging Rembrandt en een aanverwante crowdfundingscampagne, werd de droom van het museum werkelijkheid. Voortaan kan elke bezoeker van het Stadsmuseum de schoonheid van het 17de-eeuwse Rhenen bewonderen.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Fonds van de Utrecht & Gooi Cirkel, haar Alida Fonds en haar VriendenLoterij Aankoopfonds), het Mondriaan Fonds, Stichting het Voormalig Gast- en Weeshuis, Stichting Gebroken Lente Rhenen, H.P. Deys en J.H.C.T. Deys-Trijssenaar, Stichting Cuneragilde Rhenen, Jumbo Rhenen en andere begunstigers.

Van Goyen Gezicht op Rhenen verkleind
Missie geslaagd