Gainsborough Landschap Met Twee Koeien Een Herder En Een Melkmeid
Kunst 18 juni 2019

Geslaagde crowdfundingactie Gainsborough

Het Dordrechts Museum is mede met hulp van de Vereniging Rembrandt en een crowdfundingactie erin geslaagd een landschap van Thomas Gainsborough te verwerven. Het schilderij laat zien dat Gainsborough zijn inspiratie haalde bij Aelbert Cuyp, Dordrechts beroemdste schilder.

Pionier van de moderne landschapschilderkunst

Thomas Gainsborough (1727-1788) is een van de succesvolste kunstenaars uit de Britse geschiedenis. Hoewel hij vooral bekendheid geniet als portrettist, lag zijn passie bij het landschap. In recente publicaties en tentoonstellingen wordt hij gezien als een pionier van de moderne landschapschilderkunst. Landschap met twee koeien bij een herder en melkmeid is een laat schilderij waarin Gainsborough zijn passie voor de natuur vertaalt in expressieve penseelstreken.

Gainsborough en Cuyp

Net als veel van zijn Britse tijdgenoten liet Gainsborough zich inspireren door de Hollandse schilders uit de Gouden Eeuw. Aelbert Cuyp (1620-1691) was een van hen. De wijze waarop Gainsborough in dit schilderij twee koeien in verschillende kleuren groot op de voorgrond plaatst, de idyllische sfeer met het licht van een ondergaande zon dat van rechts het landschap binnendringt, een herder met hond die een melkmeid omarmt en de vegetatie op de voorgrond: alles doet meteen aan Cuyp denken. De verwerving van dit werk stelt het Dordrechts Museum dan ook in staat zijn collectie schilderijen van Cuyp in een internationale context te plaatsen.

Crowdfunding

Met steun van de Vereniging Rembrandt, het Mondriaan Fonds en de Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum heeft het Dordrechts Museum een stevige bodem voor de aankoop kunnen leggen. De resterende 40.000 euro is opgehaald via een crowdfundingactie die het museum samen met de Vereniging Rembrandt heeft opgezet. Het was de eerste keer dat de Vereniging Rembrandt een museum op deze manier hielp bij een aankoop. Het initiatief is goed bevallen want het bood de Vereniging de kans meer mensen ervan bewust te maken dat aanwinsten alleen tot stand kunnen komen met hulp van velen. Bovendien konden zo ook niet-leden ervaren hoe leuk het is om betrokken te raken bij wat in onze musea te zien is.

Landschap met twee koeien bij een herder en melkmeid is aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, het Mondriaan Fonds, Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum en een crowdfundingactie. Voor meer informatie over het werk, bekijk het filmpje hieronder of klik hier.

Sanderpaarlberg