Landschap met twee koeien bij een herder en melkmeid

ca. 1786 Thomas Gainsborough

Gainsborough Landschap Met Twee Koeien Een Herder En Een Melkmeid
Thomas Gainsborough
ca. 1786
Olieverf op doek
63,5 x 76,2 cm
Dordrechts Museum
18de-eeuwse schilderkunst
Kunsthandel Lowell Libson & Jonny Yarker Ltd British Art, Londen, 2019; Dordrechts Museum, inv.nr.

Thomas Gainsborough (1727-1788) behoort tot de belangrijkste en succesvolste Engelse kunstenaars. Hoewel hij vooral bekendheid geniet als portrettist, lag zijn passie bij het landschap. Landschap met twee koeien bij een herder en melkmeid is een laat schilderij waarin Gainsborough zijn passie voor de natuur vertaalt in expressieve penseelstreken. Hij liet zich voor dit werk duidelijk inspireren door de Dordtse kunstenaar Aelbert Cuyp (1620-1691). De wijze waarop Gainsborough twee koeien in verschillende kleuren groot op de voorgrond plaatst, de idyllische sfeer met het licht van een ondergaande zon dat van rechts het landschap binnendringt, een herder met hond die een melkmeid omarmt en de vegetatie op de voorgrond: alles doet meteen aan Cuyp denken.

‘Dit schilderij kan worden opgevat als een hommage van Gainsborough aan Cuyp.’

Sander Paarlberg, conservator oude kunst Dordrechts Museum

In Nederland is de Engelse schilderkunst nauwelijks te zien. Het enige schilderij van Gainsborough in een Nederlandse openbare collectie is het vroege Boomachtig landschap met rustende herder bij een zonnig pad met schapen in Rijksmuseum Twenthe, dat met steun van de Vereniging Rembrandt in 2010 kon worden aangekocht. Voor het Dordrechts Museum was de verwerving van Landschap met twee koeien bij een herder en melkmeid een unieke kans om zijn fraaie collectie schilderijen van Cuyp in een internationale context te plaatsen.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, het Mondriaan Fonds, de Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum en een crowdfundingactie

Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Leeuw Van Rembrandt Detail
Rembrandtjaar 2019

39 Rembrandts in Nederland, met dank aan onze leden.