Landschap met twee koeien bij een herder en melkmeid

ca. 1786 Thomas Gainsborough Dordrechts Museum

Thomas Gainsborough (1727 - 1788)
ca. 1786
olieverf op doek
63,5 x 76,2 cm
Dordrechts Museum
18de-eeuwse schilderkunst
kunsthandel Lowell Libson & Jonny Yarker Ltd British Art, Londen, 2019; Dordrechts Museum, inv.nr. DM/019/1314

Van ons allemaal sinds 2019

Thomas Gainsborough behoort tot de belangrijkste en succesvolste Engelse kunstenaars aller tijden. Hoewel hij vooral bekendheid geniet als portrettist, lag zijn passie bij het landschap. Landschap met twee koeien bij een herder en melkmeid is een laat schilderij waarin Gainsborough zijn passie voor de natuur vertaalt in expressieve penseelstreken. Hij liet zich voor dit werk duidelijk inspireren door de 17de-eeuwse Dordtse kunstenaar Aelbert Cuyp. De koeien op de voorgrond, de idyllische sfeer met het licht van een ondergaande zon, een herder met hond die een melkmeid omarmt: alles doet meteen aan Cuyp denken.

'Dit schilderij kan worden opgevat als een hommage van Gainsborough aan Cuyp.'

Sander Paarlberg, conservator Dordrechts Museum

In Nederland is de Engelse schilderkunst nauwelijks te zien. Het enige schilderij van Gainsborough in een Nederlandse openbare collectie is het vroege Boomachtig landschap met rustende herder bij een zonnig pad met schapen in Rijksmuseum Twenthe, dat met steun van de Vereniging Rembrandt in 2010 kon worden aangekocht. Voor het Dordrechts Museum was de verwerving van Landschap met twee koeien bij een herder en melkmeid een unieke kans om de fraaie collectie schilderijen van Cuyp in een internationale context te plaatsen.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar VriendenLoterij Aankoopfonds), het Mondriaan Fonds, de Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum en een crowdfundingactie

Gainsborough Landschap Met Twee Koeien Een Herder En Een Melkmeid
Hommage aan Cuyp