Crabeth De Verrijzenis Van Christus Triomferend Over De Zonde En Het Kwaad Wouter Crabeth
Kunst 21 maart 2019

Gesteunde aankoop 2.222: een 16de-eeuws ruitje voor Museum Gouda

Museum Gouda heeft er een bijzonder kunstwerk bij: een gebrandschilderd ruitje van de Goudse 16de-eeuwse kunstenaar Wouter Crabeth. Het is het eerste glasruitje voor Museum Gouda en het eerste van Crabeth in de Collectie Nederland. Door deze aanwinst staat de teller met gesteunde aankopen bij de Vereniging Rembrandt nu op 2.222.

Wouter Crabeth (ca. 1520/30-1589) is bekend van de grote glas-in-loodramen in de Sint-Janskerk (de Goudse Glazen). Samen met zijn oudere broer Dirck (ca. 1510/20-1574) zorgde hij ervoor dat de kerk zijn huidige luister kreeg. Maar Crabeth kreeg ook opdrachten voor gebrandschilderd glas op veel kleiner formaat. Dit glasruitje is daar een goed en zeer zeldzaam voorbeeld van.

Afgebeeld is de Verrijzenis, na de Kruisiging de belangrijkste gebeurtenis in het Nieuwe Testament. Christus' opstanding is het sluitstuk van zijn overwinning op de dood en het kwaad, die hier zijn voorgesteld als een skelet en de duivel. Naast de duivel kan het woord 'sonde' worden gelezen.

Conservator Ingmar Reesing: ‘Met de aankoop van dit uiterst zeldzame glas-in-loodruitje van Wouter Crabeth komt een grote wens in vervulling. We zijn erg trots dat we een prachtig werk van een van de belangrijkste kunstenaars van de beroemde Goudse Glazen in Museum Gouda kunnen tonen aan een breed publiek.’

De aankoop is mogelijk gemaakt door de Vereniging Rembrandt (dankzij haar Mr. J.J.A.M. Kennis Fonds) en De Goudse Museumvrienden.

Het Mr. J.J.A.M. Kennis Fonds van de Vereniging Rembrandt is opgericht in 2013 en heeft als doel het verlenen van financiële steun voor aankopen van (kerkelijke) kunst vanaf 1500. Het fonds heeft vaker bijgedragen aan museale aankopen: zo werd het in 2016 nog ingezet voor de aankoop van een houten beeld voor Museum Catharijneconvent en een bronzen luidklok voor Museum Klok en Peel.

Voor meer informatie klik hier.