I VI7e T Dg E9o0z B7 S Qzr Kf5 Qddc D3ytucnp Dd QB Ac
© Lotte Stekelenburg
22 februari 2021

Investeren in de toekomst

Oproepen om kunstwerken uit musea te verkopen, zoals die van het Amsterdamse CDA-raadslid Diederik Boomsma, staan in een lange heilloze traditie, schrijft Hans den Hartog Jager in NRC. In plaats van verkopen, moeten musea juist nieuwe kunstobjecten blijven verwerven om hun onmisbare rol in de maatschappij te vervullen. Daar is een belangrijke kans weggelegd voor de Commissie Collectie Nederland.

Uitgehold

Door geldgebrek is de taak van veel Nederlandse musea uitgehold, stelt Den Hartog Jager. Zonder een volwaardig aankoopbudget dreigen musea niet alleen uit de tijd te raken, maar worden museumdirecteuren ook afhankelijk. Daardoor durven zij zich minder sterk uit te spreken, zelfs tegen voorstellen als dat van Boomsma. Die gaf onlangs aan het Amsterdamse begrotingstekort te willen dichten met de verkoop van een kunstwerk uit het Stedelijk Museum: As I Opened Fire van Roy Lichtenstein.

De Commissie Collectie Nederland

Ontzamelen is een bedenkelijke praktijk, benadrukt Den Hartog Jager. Wat vandaag nog niks is, kan in die toekomst een klassieker worden. En ook als dat niet zo is, zegt zo'n aankoop veel over de tijd waarin hij werd gedaan. Musea moeten die geschiedenissen koesteren. Zo weten verzamelaars bovendien zeker dat hun schenkingen altijd in goede handen zullen blijven. Verzamelaars zouden ook moeten worden aangemoedigd om hun topstukken in Nederlandse musea onder te brengen. Daar ziet Den Hartog Jager een belangrijke kans voor de vorig jaar opgerichte Commissie Collectie Nederland. Die richt zich nu vooral op het behoud van erfgoed, maar zou zich volgens hem ook sterk moeten maken voor de verwerving van topkunst voor de toekomst.

Vereniging Rembrandt

Kunstwerken die musea met steun van de Vereniging Rembrandt verwierven, mogen nooit zomaar worden verkocht. Bij onverhoopte sluiting van een museum, zoekt de Vereniging Rembrandt naar een ander geschikt museum om het kunstwerk te plaatsen. Zo verhuisden de 17de-eeuwse bloemenhouders van het voormalige Museum voor Bloembollenteelt in Limmen naar het Kunstmuseum Den Haag. Maar ook bij dreigende verkoop van topstukken uit particulier Nederlands bezit, zoals de Rubens-tekening van prinses Christina, of de voorgenomen verkoop van een museale deelcollectie, komt de vereniging op voor de Collectie Nederland en haar rijke historie.