Presentatie perspectiefstuk Van Hoogstraten foto Jeffrey Groeneweg
© Jeffrey Groeneweg
Kunst 29 juni 2023

Kroonjuweel voor Dordrechts Museum

Het Dordrechts Museum heeft met steun van de Vereniging Rembrandt een kroonjuweel voor de collectie gekocht. Het gaat om een imposant perspectiefstuk van de 17de-eeuwse schilder Samuel van Hoogstraten, dat bijna 2,5 meter hoog is. Het kunstwerk behoort tot de meest ambitieuze en complexe 'doorkijkjes' die de kunstenaar heeft gemaakt.

Van Hoogstraten perspectiefstuk met een lezende jongeman in een renaissancepaleis

Samuel van Hoogstraten, Perspectiefstuk met een lezende jongeman in een renaissancepaleis, ca. 1662-67 | olieverf op doek, 238 x 173 cm | Dordrechts Museum | gesteunde aanwinst uit 2023

Gedroomde aanwinst

Een perspectiefstuk als dit stond al jarenlang op de wensenlijst van het museum. Maar zulke werken van Samuel van Hoogstraten komen nog maar zelden op de markt. Dat maakt de aankoop van het Perspectiefstuk met een lezende jongeman in een renaissancepaleis extra bijzonder. Femke Hameetman, directeur Dordrechts Museum: 'Wij zijn de Vereniging Rembrandt heel dankbaar voor haar genereuze bijdrage. We nodigen alle leden uit om zelf deze publiekslieveling in Dordrecht te komen bewonderen.’

Speciaal voor leden

Meer weten over deze aanwinst? Als Rembrandtlid lees je er alles over in het aankomende Bulletin, dat een artikel bevat van Sander Paarlberg, de conservator oude kunst van het Dordrechts Museum. Nog geen Rembrandtlid? Meld je dan nu aan.

Aangekocht in 2023 met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Caius Fonds, haar Themafonds 17de-eeuwse schilderkunst en haar VriendenLoterij Aankoopfonds), het Mondriaan Fonds en het Nationaal Aankoopfonds van het ministerie van OCW, de gemeente Dordrecht, de Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum, het Hendrik Mullerfonds, de De Lancey Foundation, de Van der Mandele Stichting, de Stichting Familie Van Hoogstraten en particuliere begunstigers