De Lakenhal stelt Portret van een vaandeldrager van de Leidse schutterij van Ary de Vois ten toon 12122022 044
© Hielco Kuipers
Kunst 13 december 2022

Lakenhal verwerft portret door De Vois

Mede dankzij de Vereniging Rembrandt is het eindelijk gelukt: Museum De Lakenhal heeft een schilderij van de 17de-eeuwse Leidse kunstenaar Ary de Vois verworven. Dit aantrekkelijke portret van een vaandrig stond al tientallen jaren op het verlanglijstje van het museum. De aankoop is gedaan door de Vereniging van Belangstellenden in Museum De Lakenhal, die het werk in langdurig bruikleen geeft aan het museum.

De Vois Vaandeldrager

Ary de Vois, Portret van een vaandeldrager van de Leidse schutterij, 1664 | olieverf op paneel, 38,3 x 32,6 cm | Museum De Lakenhal, Leiden | gesteunde aanwinst uit 2022

Fijnschilder

Ary de Vois wordt gerekend tot de Leidse fijnschilders, een groep kunstenaars die in hun eigen tijd grote faam genoten met hun uiterst precies geschilderde werk, waarin de toets nauwelijks zichtbaar is. De kostbare kunst van fijnschilders Gerard Dou en Frans van Mieris werd zelfs verzameld door buitenlandse vorsten. De Vois is bij het grote publiek minder bekend, maar dit portret bewijst dat hij niet veel onderdoet voor zijn beroemdere collega's.

Levensecht

De fijnschilderkunst is met name gericht op de nabootsing van texturen. Dat is precies waarin De Vois bij dit portret uitstekend is geslaagd: de stoffen zijn niet alleen duidelijk te herkennen, ze nodigen uit om aangeraakt te worden. Het reliëf van de kanten kraag willen we volgen met onze vingers, net als het gouden stiksel op het vaandel. En de illusie is niet beperkt tot textiel: het haar van de vaandrig is zacht en vlassig, de veer op zijn hoed levensecht.

De Vois detail banner

Detail uit de gesteunde aanwinst met een aantal realistisch nagebootste stoffen.

Betekenis voor Leiden

Ondanks de bescheiden omvang van dit kunstwerk, is het portret volstrekt geloofwaardig. We zouden hem vandaag nog tegen kunnen komen, deze man, van wie de naam vooralsnog niet bekend is. Misschien zal onderzoek dat in de toekomst nog eens uitwijzen. Dan krijgt het schilderij er ongetwijfeld nog een betekenislaag bij, en kan Museum De Lakenhal niet alleen vertellen over de fijnschilder De Vois, maar ook over het leven van de Leidenaar op dit fraaie portret.

Aangekocht door de Vereniging van Belangstellenden in Museum De Lakenhal met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar VriendenLoterij Aankoopfonds en een schenking van The School of Life Amsterdam).