Saftleven detail
Kunst 24 juni 2022

Museum Rotterdam verwerft Veemarkt van Saftleven

De Vereniging Rembrandt heeft Museum Rotterdam gesteund bij de aankoop van een Veemarkt geschilderd door Cornelis Saftleven (1607-1681). Het werk past uitstekend in Rotterdam: niet alleen was de schilder werkzaam in die stad, ook de afgebeelde ruïne van kasteel Honingen in Kralingen is een Rotterdams motief. Maar de aantrekkingskracht van het schilderij zit hem vooral in de levendige bedrijvigheid op deze 17de-eeuwse markt.

Saftleven Veemarkt

Cornelis Saftleven, Veemarkt, 1659 | olieverf op paneel, 72 x 105 cm | Museum Rotterdam | gesteunde aankoop uit 2022

Rijkdom aan figuren

Op het schilderij zijn tientallen mannen, vrouwen en kinderen van allerlei pluimage te zien. Ze slenteren, kijken, keuren en onderhandelen. Enkele in het oog springende marktbezoekers zijn de man in het theaterkostuum en de haveloze grijsaard in het midden. Opvallend is ook de kleine vrouw met haar leprozenklepper op de voorgrond. De rijkdom aan figuren en de variatie in kleding en hoofddeksels – waaronder een tulband – doen onwillekeurig denken aan de diversiteit in het huidige Rotterdam.

Schilderij in een schilderij

Van de veemarkten die Saftleven heeft gemaakt is deze uit 1659 de vroegst gedateerde en tevens de grootste. Een interessant detail is dat dit werk al enkele jaren na zijn ontstaan is afgebeeld op een ander schilderij, een groepsportret van twaalf heren in een interieur met schilderijen door de Vlaamse schilder Gillis van Tilborgh (1624-1678).

Presentatie op de TEFAF

De nieuwe aanwinst van Museum Rotterdam is vanaf 24 juni te zien op de kunst- en antiekbeurs TEFAF in Maastricht. Fusien Bijl de Vroe, directeur van de Vereniging Rembrandt: ‘Dit is een fantastisch stadsbeeld van Rotterdam in de 17de eeuw. De Vereniging Rembrandt heeft de aankoop gesteund in het gefundeerd vertrouwen dat Museum Rotterdam zijn collectie in de toekomst weer kan tonen.’

Deze aankoop is tot stand gekomen met steun van de Vereniging Rembrandt, de Stichting Droom en Daad, de G.Ph. Verhagen-Stichting en de Stichting Vrienden van Museum Rotterdam.

Meer weten over dit fascinerende markttafereel? Klik hier.

Gillis Van Tilborgh

Gillis van Tilborgh, Portret van twaalf heren in een interieur met schilderijen, 166[.] | olieverf op doek, 139 x 209,5 cm | huidige verblijfplaats onbekend (foto RKD)