Mondriaan Knotwilgen aan een sloot buiten Amsterdam
Kunst 10 februari 2022

Negen vroege Mondriaans voor het Mondriaanhuis

In het jaar dat Mondriaans 150ste geboortejaar wordt gememoreerd, is het Mondriaanhuis erin geslaagd maar liefst negen werken van zijn naamgever permanent aan zijn collectie toe te voegen.

Een langgekoesterde wens

Het Mondriaanhuis in Amersfoort is het geboortehuis van Piet Mondriaan. Bezoekers kunnen hier van alles leren over het werk en leven van deze pionier van de abstracte kunst, maar tot voor kort was dat alleen mogelijk aan de hand van bruiklenen. Hiertoe behoorden ook de negen werken die het museum nu heeft verworven. Na het overlijden van de bruikleengever in 2020 leek het er even op dat deze werken het museum moesten verlaten, maar met steun van de gemeente, de Vereniging Rembrandt en andere particuliere begunstigers, konden ze permanent aan de collectie worden toegevoegd. Een langgekoesterde wens van het museum om werk van Mondriaan in eigendom te hebben ging hiermee in vervulling.

Mondriaan Chrysanthemum bloem verkleind

Piet Mondriaan, Chrysant, ca. 1908 | houtskool, 59 x 43 cm | Mondriaanhuis, Amersfoort | gesteunde aankoop uit 2021

De jonge Mondriaan

De negen schilderijen en tekeningen die nu door het Mondriaanhuis zijn verworven, zijn allemaal vroeg werk, gemaakt in de periode 1899-1908. In het Mondriaanhuis vormen ze de kern van de vaste opstelling over Mondriaans beginperiode als kunstenaar. In deze jaren is zijn werk nog uitsluitend figuratief. Pas veel later, na de Eerste Wereldoorlog, zou Mondriaan de volledig abstracte schilderijen gaan maken waar hij beroemd mee is geworden.

Mondriaan Opklapbrug in een weiland verkleind

Piet Mondriaan, Opklapbrug in een weiland, 1903 | olieverf op doek, 21,5 x 28 cm | Mondriaanhuis, Amersfoort | gesteunde aankoop uit 2021

Collectie Esser

De aangekochte schilderijen en tekeningen maakten allemaal oorspronkelijk deel uit van de kunstcollectie van Johannes Esser. Deze kunstlievende arts, die voor een korte periode ook Nederlands kampioen schaken was, vormde tussen 1900 en 1912 een omvangrijke collectie moderne kunst met werk van kunstenaars als Jan Sluijters en George Hendrik Breitner. Esser bezat maar liefst 80 werken van Mondriaan. Een groot deel van deze collectie werd nog tijdens Essers leven geveild. De vroege werken van Mondriaan, die hij rechtstreeks bij de kunstenaar had aangekocht, hield hij wel tot aan zijn dood in bezit.

Deze aankoop was alleen mogelijk met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Mevrouw M. Boersma Fonds, haar Van Lith-Dumont Fonds en haar VriendenLoterij Aankoopfonds), de gemeente Amersfoort, het Sociaal Cultureel Fonds De Amersfoortse en de Vrienden van het Mondriaanhuis.

Benieuwd om welke Mondriaans het nog meer gaat? Klik hier.

Mondriaan Knotwilgen aan een sloot buiten Amsterdam

Piet Mondriaan, Knotwilgen aan een sloot buiten Amsterdam, ca. 1905 | potlood en aquarel, 28,5 x 40 cm | Mondriaanhuis, Amersfoort | gesteunde aankoop uit 2021