RP P 2016 1495
7 mei 2020

Pleidooi voor de vaste collectie

In de NRC van 7 mei bepleit Gijsbert van der Wal dat Nederlandse musea met hun vaste collectie nu relatief risicoloos prachtige tentoonstellingen kunnen maken.

Dankzij Waller

Voor zo'n tentoonstelling zijn immers geen duur verzekerde buitenlandse bruiklenen nodig, die door de coronacrisis misschien maar kort of
helemaal niet getoond kunnen worden. Het Nederlands openbaar kunstbezit is bovendien heel rijk, schrijft Van der Wal. Als voorbeeld van een volledig huisgemaakte tentoonstelling noemt hij Dankzij Waller in het Rijksmuseum. Daar toonde het museum, voordat het zijn deuren sloot, circa 90 hoogtepunten uit de 3300 prenten en tekeningen die in de afgelopen tien jaar dankzij het F.G. Waller-Fonds werden verworven. Klik hier (voor NRC-abonnees) voor de digitale versie van het artikel, of download het artikel onderaan dit bericht als pdf-bestand.

Extra steun Vereniging Rembrandt

De Vereniging Rembrandt onderschrijft dat de vaste collectie van Nederlandse musea van zeer grote waarde is. Daarom stelde zij onlangs 150.000 euro extra steun beschikbaar, waarmee musea na de heropening één of meerdere objecten uit hun vaste collectie kunnen presenteren.

RP P 2016 1495
Jacopo de' Barbari, Victorie neergevlijd te midden van oorlogstrofeeën, ca. 1498-1502 | gravure, 14,4 × 19,5 cm | Rijksmuseum, Amsterdam | aankoop uit het F.G. Waller-Fonds in 2016