Newman Cathedra
Persbericht 29 april 2020

Extra steun van Vereniging Rembrandt

De Vereniging Rembrandt stelt € 150.000 beschikbaar waarmee musea een presentatie rond één of meer kunstwerken uit hun collectie kunnen voorbereiden voor de heropening (deze actie is inmiddels gesloten, inzenden kan niet meer).

De Vereniging Rembrandt, vooral bekend vanwege haar steun bij aankopen voor het Nederlands openbaar kunstbezit, wil musea ook in deze moeilijke tijd een hart onder de riem steken. Daarom biedt zij de kunstmusea nu de mogelijkheid om met een financiële tegemoetkoming van maximaal € 10.000 een presentatie in te richten rond één of meer werken uit de eigen verzameling. Musea die een aanvraag overwegen, vinden hier meer informatie over deze actie.

'Met dit initiatief hopen wij musea nieuwe energie te geven ter voorbereiding op het moment dat ze weer open mogen. Zo kunnen zij dan nog eens benadrukken hoe interessant, rijk en verrassend hun vaste collecties zijn', aldus Fusien Bijl de Vroe (directeur Vereniging Rembrandt). Voor dit project is vooralsnog een bedrag van € 150.000 gereserveerd. Bij toekenning zal rekening worden gehouden met een verdeling tussen grote en kleine musea en een spreiding door heel Nederland.

In deze uitzonderlijke tijd waarin museumbezoek niet mogelijk is, wachten liefhebbers met ongeduld op het weerzien met de vaste collecties van de musea. Dit blijkt ook uit de vele ontroerende inzendingen die de Vereniging Rembrandt de afgelopen weken ontving naar aanleiding van haar campagne Kunst die je bijblijft. Het steeds weer kunnen terugkeren naar dat ene kunstwerk dat ooit zo’n indruk maakte, blijkt voor velen van grote betekenis.

Newman Cathedra
Deelnemers van de RembrandtCarrousel 2019 voor het werk Cathedra van Barnett Newman in Stedelijk Museum Amsterdam, een aankoop die mogelijk is gemaakt met steun van de Vereniging Rembrandt in 1975