Van den Berghe detail
Kunst 27 oktober 2021

Primeur voor Zeeuws Museum

Bij een Londense kunsthandel spotte het Zeeuws Museum een gedroomde aanwinst: een 17de-eeuws stilleven van Christoffel van den Berghe - een Zeeuwse meester met een heel klein oeuvre. Mede dankzij de Vereniging Rembrandt mag het museum zich nu de trotse eigenaar noemen van dit schilderij.

Christoffel van den Berghe Stilleven met dode vogels

Christoffel van den Berghe, Stilleven met dode vogels, ca. 1620-30 | olieverf op paneel, 32,7 x 52,2 cm | Zeeuws Museum, Middelburg | gesteunde aankoop uit 2021

Welvarende havenstad

Aan het begin van de 17de eeuw was Middelburg een belangrijke havenstad, die qua rijkdom alleen door Amsterdam werd overtroffen. Deze welvaart resulteerde in een bloeiende plaatselijke schilderschool, waar Christoffel van den Berghe deel van uitmaakte. Hij leerde het vak vermoedelijk van Ambrosius Bosschaert I, die beroemd is vanwege zijn fraaie bloemstillevens. Dergelijke stillevens zijn ook van Van den Berghe bekend. Deze aanwinst betreft echter een zogeheten jachtstilleven.

Fragiliteit en nonchalance

Het Stilleven met dode vogels bevat verschillende toonbeelden van fragiliteit. We zien twee opgestapelde porseleinen kommen naast een vaas. Links ervan staan twee glazen. Opvallend zijn vooral de dode vogels, die in detail zijn weergegeven. Ze kunnen bijna allemaal gedetermineerd worden: van de ijsvogel uiterst links, tot het puttertje geheel rechts. De nonchalance waarmee de meeste vogels over de balustrade lijken gestrooid, staat in schril contrast met hun schoonheid en kwetsbaarheid.

In het Zeeuws Museum

Dankzij deze aanwinst kan het Zeeuws Museum voortaan een beter beeld schetsen van de hoogtijdagen van de lokale schilderschool. Daarnaast betekent de aankoop ook een primeur voor Middelburg. Want hoewel Ambrosius Bosschaert I in de Nederlandse museumcollecties relatief goed is vertegenwoordigd, bezat nog geen enkel Nederlands museum een stilleven van zijn getalenteerde leerling. Deze aanwinst is dus van toegevoegde waarde voor Middelburg én voor de hele kunstcollectie van Nederland.

Deze aankoop is tot stand gekomen met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Dorodarte Kunst Fonds), de Stichting Vrienden van het Zeeuws Museum en de VriendenLoterij.

Meer weten over dit schilderij? Klik hier.