Protest Sluiting Speelgoedmuseum
Vereniging 6 november 2019

Sluiting Speelgoedmuseum Deventer dreigt, vanavond raadsdebat

De gemeente Deventer wil het Speelgoedmuseum vervangen met pop-uptentoonstellingen. De museumdirecteur heeft in reactie hierop zijn ontslag ingediend, maar de strijd is nog niet gestreden. Vanavond houden in Deventer vier sprekers een pleidooi voor behoud van het inmiddels 87 jaar oude en goedlopende museum. Onder hen ook Fusien Bijl de Vroe, directeur van de Vereniging Rembrandt.

Goedkoop

De gemeente Deventer stelde al in mei voor het Speelgoedmuseum te sluiten, maar door kritiek op dit voorstel van onder andere de Vereniging Rembrandt werd definitieve besluitvorming uitgesteld. Eerst moesten drie toekomstscenario’s van het Speelgoedmuseum verder worden uitgewerkt. Vorige week koos cultuurwethouder Carlo Verhaar voor het op papier goedkoopste scenario: sluiting van het museum, de collectie naar het depot en alleen zo nu en dan nog een pop-uptentoonstelling. Directeur Garrelt Verhoeven heeft geen enkel vertrouwen in dit scenario en besloot alvast op te stappen. De raad van toezicht overweegt zijn voorbeeld te volgen.

Raadsdebat

Vanavond vindt in Deventer een raadsdebat plaats over de beslissing van de cultuurwethouder. Fusien Bijl de Vroe, directeur van de Vereniging Rembrandt, is een van de insprekers. Zij laakt de houding van de gemeente, want 'het openbaar kunstbezit is van ons allemaal, ook als het juridisch gesproken eigendom van stad of staat is, en ook innovatieve bestuurders moeten beseffen dat zij in de eerste plaats rentmeesters en beheerders zijn van de collecties die aan hen zijn toevertrouwd.'

Meer weten over dit nieuws? Lees het artikel in het NRC Handelsblad.