Speelgoedmuseum Uithangbord 2
Vereniging 21 augustus 2019

Strijd voor Speelgoedmuseum Deventer gaat door

De moeite die de Vereniging Rembrandt zich heeft getroost voor het behoud van het Speelgoedmuseum in Deventer is niet voor niets geweest. Het Speelgoedmuseum blijft voorlopig open en er worden drie scenario's beter onderzocht.

Op 6 mei verscheen er in NRC Handelsblad een open brief van Fusien Bijl de Vroe, directeur van de Vereniging Rembrandt, waarin zij een oproep deed aan de Deventer gemeenteraad om af te zien van de geplande sluiting van het Speelgoedmuseum. Een nieuwsbericht daarover plaatsten wij op 7 mei op onze website. Mede dankzij deze steunbetuiging en die van andere organisaties en talloze particulieren heeft de gemeenteraad een amendement aangenomen op de door de wethouder gepresenteerde Cultuurvisie waarin sluiting van het Speelgoedmuseum wordt bepleit.

Drie scenario's

In juni heeft de gemeenteraad het college van Burgemeester & Wethouders middels het amendement opdracht gegeven om de drie scenario’s voor de toekomst van het Speelgoedmuseum nader uit te werken voordat er definitieve besluitvorming kan plaatsvinden:

1) het Speelgoedmuseum blijft op de huidige locatie maar wordt wel gemoderniseerd;
2) het Speelgoedmuseum verdwijnt, maar de collectie wordt getoond op wisselende locaties;
3) het Speelgoedmuseum verhuist naar een nieuwe locatie aan de Brink.

De uitgewerkte scenario’s worden na 1 oktober aan de gemeenteraad overhandigd. Op basis van dit rapport neemt de gemeenteraad dan een besluit over de toekomst van het Speelgoedmuseum. Het gekozen scenario zal daarna verder worden uitgewerkt. Het Speelgoedmuseum is daarmee naar verwachting in ieder geval tot het eind van dit jaar op de huidige plek geopend.

De Vereniging Rembrandt houdt de vinger aan de pols en zal indien nodig weer van zich laten horen.