Kaersenhout detail kom
© Charlott Markus
Kunst 24 augustus 2021

Vier musea verwerven gezamenlijk 'Guess Who's Coming To Dinner Too?'

Vier musea vielen als een blok voor de installatie Guess Who's Coming To Dinner Too? van patricia kaersenhout. Zou het lukken om deze installatie samen aan te kopen? De kunstenaar schoot te hulp: zij breidde het kunstwerk uit tot een nieuwe, meerdelige installatie. Dankzij de Vereniging Rembrandt kan dat werk voortaan op vier plaatsen in Nederland worden bewonderd.
Kaersenhout opstelling de Appel
© Aatjan Renders

De oorspronkelijke vorm van Guess Who's Coming To Dinner Too? met plaats voor 38 vrouwen, zoals tentoongesteld in kunstcentrum De Appel in 2019. Op de tafel staan glassculpturen die speciaal voor deze installatie zijn vervaardigd door Vrij Glas in Zaandam.

De tafeltraditie

In Guess Who's Coming To Dinner Too? symboliseert een rijk gedekte tafel een ontmoeting tussen (historische) vrouwen. Ze zijn afkomstig uit verschillende windstreken en tijdperken, en worden verbonden door hun heldhaftige strijd tegen onrecht. De tafelsymboliek ontleende kaersenhout aan de iconische Dinner Party (1974-79) van de Amerikaanse kunstenaar Judy Chicago. Anders dan Chicago, heeft kaersenhout aan haar tafel specifiek vrouwen van kleur genodigd. Op die manier geeft kaersenhout The Dinner Party een hedendaagse 'update'. De titel verwijst naar die nieuwe laag, en naar de film Guess Who's Coming To Dinner (1967) waarin een zwarte man wordt geconfronteerd met de vooroordelen van zijn witte schoonouders, die hij tijdens een etentje voor het eerst ontmoet.

Van één naar vier

Oorspronkelijk bestond Guess Who's Coming To Dinner Too? uit één grote tafel die plek bood aan 38 vrouwen. Speciaal voor het Centraal Museum, Frans Hals Museum, Stedelijk Museum Amsterdam en het Van Abbe Museum breidde kaersenhout de installatie uit van één naar vier tafels. Elk museum wordt eigenaar van één tafel, die als een volwaardig kunstwerk fungeert. Als de tafels samen worden getoond, vormen ze een driehoek die nog groter is dan het oorspronkelijke werk: aan die megatafel is plaats voor maar liefst 60 vrouwen.

C Markus Frans Hals Whois She 02
© Charlott Markus

Een van de vier tafels uit de installatie opgesteld in het Frans Hals Museum.

Gezamenlijke aankoop

Verbondenheid speelt een belangrijke rol in Guess Who's Coming To Dinner Too? Zo zijn de glazen bokalen niet per couvert geplaatst, maar verspreid over de tafel, zodat ze gedeeld kunnen worden. Ook in het maakproces is bewust aandacht besteed aan samenzijn: de katoenen tafellopers zijn bijvoorbeeld geborduurd door vrouwen uit lokale gemeenschappen. Dat het kunstwerk wordt aangekocht door vier musea, die het bezit van de 'grote tafel' zullen delen, voegt daarom een heel toepasselijke nieuwe dimensie toe aan deze installatie.

Deze aankoop is tot stand gekomen met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Titus Fonds, haar Caius Fonds, haar Desirée Lambers Fonds en het Prins Bernhard Cultuurfonds) en het Mondriaan Fonds.

Meer weten? Klik hier.