JD Photography DSC 6068
© Jelle Draper
Kunst 12 januari 2022

Vier prenten van Mary Cassatt voor Van Gogh Museum

Het Van Gogh Museum heeft met steun van de Vereniging Rembrandt vier werken van de impressionistische kunstenaar Mary Cassatt verworven. Het gaat om hoogtepunten uit haar grafische oeuvre: drie kleurenetsen op groot formaat uit de serie De tien en de lithografie In het theater.

Mary Cassatt De brief

Mary Cassatt, De brief, 1890-91 | drogenaald, ets en aquatint in kleur op papier, 34,5 x 21,2 cm | Van Gogh Museum, Amsterdam | gesteunde aankoop uit 2021

Benieuwd naar de andere drie prenten? Bekijk ze hier.

Een Amerikaan in Parijs

Het was Edgar Degas die Mary Cassatt in 1877 uitnodigde om lid te worden van de groep kunstenaars die we nu kennen als de impressionisten. De uit Amerika afkomstige Cassatt was toen al meerdere jaren werkzaam in Parijs, waar haar schilderkunst in 1868 voor het eerst op de Salon was getoond. Aangemoedigd door Degas begon ze rond 1879 te experimenteren met prentkunst. De lithografie In het theater behoort tot deze vroege periode. Van deze prent zijn slechts vijf afdrukken bekend.

Intensief betrokken

Cassatts echte doorbraak als prentkunstenaar kwam tien jaar later, met De tien. Deze tiendelige prentserie toont intieme dagelijkse rituelen van een vrouw uit de gegoede burgerij. De kleurenetsen zijn uitgevoerd in een complexe en bewerkelijke techniek die kunstenaars doorgaans volledig uit handen gaven. Cassatt koos er echter voor betrokken te zijn bij het gehele proces, waardoor de prenten een uitzonderlijk subtiel en schilderachtig karakter hebben. Deze aanwinst omvat drie kleurenetsen uit deze zeldzame serie: De brief, Het doorpassen en Badende vrouw.

Een lacune gevuld

Het Van Gogh Museum beheert een belangrijke collectie impressionistische grafiek. Dat de hoogstaande prentkunst van Mary Cassatt daarin ontbrak, werd als een groot gemis ervaren. Met de verwerving van deze vier uitzonderlijke prenten, kan het museum voortaan nog beter vertellen over de artistieke ontwikkelingen binnen dit genre in het laat 19de-eeuwse Parijs. Bovendien heeft hiermee tevens de eerste vrouwelijke kunstenaar haar intrede gedaan in deze deelverzameling.

Deze aankoop is tot stand gekomen met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Maljers-de Jongh Fonds, haar Liesbeth van Dorp Fonds, haar Marijke Laarhoven Fonds en haar Claude Monet Fonds), de VriendenLoterij, het Mondriaan Fonds en de leden van The Yellow House.

Meer weten over de prenten? Klik dan hier.