Vier prenten

ca. 1880-91 Mary Cassatt Van Gogh Museum

Mary Cassatt (1844 - 1926)
ca. 1880-91
diverse technieken
diverse afmetingen
Van Gogh Museum
Prenten en Tekeningen
1880-1950
particuliere collectie, VS, 2021; Van Gogh Museum, Amsterdam, inv.nrs. p3056S2021 t/m p3059S2021

Van ons allemaal sinds 2021

Schilderes Mary Cassatt maakte in 1891 furore als grafisch kunstenaar met De tien, een tiendelige reeks experimentele kleurenetsen. In deze verstilde taferelen van vrouwen tijdens dagelijkse handelingen als baden en aankleden, combineerde zij elementen uit de Japanse en westerse prentkunst. Naast drie hoogtepunten uit De tien (De brief, Het doorpassen en Badende vrouw) omvat deze aanwinst ook een vroegere litho van Cassatt: In het theater.

De kleurenetsen van de Amerikaanse kunstenares Mary Cassatt zijn van een grote schoonheid en vervullen niet alleen een brugfunctie van het impressionisme naar het fin de siècle, maar verbinden ook de Japanse en westerse prentkunst. Met de verwerving van deze vier prenten is een belangrijk en zeldzaam hoogtepunt toegevoegd aan de collectie Franse impressionistische grafiek uit de periode 1890-1905 in het Van Gogh Museum. Bovendien heeft hiermee tevens de eerste vrouwelijke kunstenaar haar intrede in deze deelverzameling gedaan.

Aangekocht met steun van Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Maljers-de Jongh Fonds, haar Liesbeth van Dorp Fonds, haar Marijke Laarhoven Fonds en haar Claude Monet Fonds), de VriendenLoterij, het Mondriaan Fonds en de leden van The Yellow House

Cassatt vrouw met envelop bijgesneden
Dromen van kleur op koper

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, voorjaar 2022, pp. 36-40