Overhandiging extra cheque Vrienden Loterij 2024
Vereniging 29 maart 2024

VriendenLoterij verhoogt jaarlijkse bijdrage

De VriendenLoterij heeft de Vereniging Rembrandt onlangs verblijd met een structurele verhoging van de jaarlijkse bijdrage. Voor de periode 2024 t/m 2028 ontvangt de Vereniging jaarlijks niet € 400.000, maar € 450.000 om aankopen van musea door heel Nederland te ondersteunen.
Genereuze extra schenking

Jonne Arnoldussen, managing director van de VriendenLoterij, overhandigde in het Boijmans Depot de cheques aan Vereniging Rembrandt-directeur Geert-Jan Janse en marketeer Alexandra van der Loo. Geert-Jan Janse is ontzettend blij met de verhoging van de bijdrage van de VriendenLoterij: ‘Deze genereuze extra schenkingen maken het mogelijk musea nog beter te helpen bij het aankopen van topkunst. Ook in de komende jaren kunnen vele musea door heel Nederland aankopen doen dankzij het VriendenLoterij Aankoopfonds bij de Vereniging Rembrandt.’

Door het hele land

De doelstelling van het VriendenLoterij Aankoopfonds is het verlenen van financiële steun bij de aankoop van kunstwerken door Nederlandse musea die geen directe meerjarige bijdrage voor kunstaankopen van de VriendenLoterij ontvangen. Vanuit dit fonds zijn al veel belangrijke aanwinsten gerealiseerd, door het hele land. Zoals recent de Fotoserie van Gondokoro door Alexine Tinne voor de Universitaire Bibliotheken Leiden.

Foto via Erik 8

Alexine Tinne, Rustende figuur onder een boom bij hutten van het dorp Gondokoro, 1862 | albuminedruk, 18,7 x 22,8 cm | Universitaire Bibliotheken Leiden | aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Themafonds Fotografie en Video en haar VriendenLoterij Aankoopfonds), het Mondriaan Fonds, het Hendrik Muller Fonds en de Vrienden van UB Leiden