High Res Van Gogh Onkruidverbrander Bijgesneden
Kunst 13 november 2019

Vroege Van Gogh gekocht

In Assen en Amsterdam, maar ook in Den Haag bij de Vereniging Rembrandt, klonk gejuich toen de veilingmeester van Sotheby’s afhamerde. Met het winnende bod werden het Drents Museum en het Van Gogh Museum samen eigenaar van een geschilderde studie uit Van Goghs Drentse periode.

Drie maanden in Drenthe

In het najaar van 1883 verbleef de jonge Van Gogh bijna drie maanden in Drenthe. Daar richtte hij zijn aandacht op het harde boerenleven in de onherbergzame veengebieden. Deze periode is relatief onbekend, wat vooral komt doordat er weinig van bewaard is. Er zijn slechts vijf geschilderde studies uit deze periode bekend, terwijl hij er ten minste achttien moet hebben gemaakt. Het Van Gogh Museum had er drie en het Drents Museum één.

Geboeid door ‘dat onkruidverbrandertje’

Het schilderij laat een eenzame figuur op een verlaten vlakte zien, bezig met het opporren van een vuurtje waarop hij onkruid verbrandt. Een witte rookpluim kringelt omhoog. Het motief van de boer bij een vuur heeft de jonge Vincent enige tijd geboeid. ‘Ik zit nog steeds op dat onkruidverbrandertje’, schreef hij rond 22 oktober 1883 aan zijn broer Theo. Hij liet zijn broer ook weten dat hij ’s avonds speciaal naar buiten ging om de man te observeren. Wat hem vooral interesseerde, waren de lichteffecten van de zon en het vuur, en de grote lege vlakte.

Extra reliëf

Met deze nieuwe aanwinst – waarschijnlijk Van Goghs laatste Drentse schilderij dat nog in particulier bezit was – kunnen beide musea het verhaal van zijn verblijf in Drenthe beter vertellen. De aankoop krijgt extra reliëf doordat het werk kan worden getoond met de brief waarin hij het schilderij beschrijft met een schetsje erbij.

Het schilderij Onkruid verbrandende boer kon worden aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Themafonds Impressionisme/Claude Monet Fonds, haar Hendrickje Fonds en het Prins Bernhard Cultuurfonds), het Mondriaan Fonds, de BankGiro Loterij en vanuit het Drents Museum: de provincie Drenthe, het Beringer Hazewinkel Fonds, de Stichting Vrienden van het Drents Museum en de Stichting Steunfonds, en vanuit het Van Gogh Museum: de Vincent van Gogh Stichting en een particulier.

Meer weten over dit werk? Klik hier.