Vosmaer Bloemstilleven met keizerskroon in een stenen nis nog meer verkleind
2 juli 2020

Zorgen om het Nationaal Museaal Aankoopfonds

De Vereniging Rembrandt heeft kennisgenomen van de moties van Tweede Kamerleden Belhaj (D66) en Geluk-Poortvliet (CDA) om muziekfestival Eurosonic Noorderslag en het Scapino Ballet te ondersteunen met geld uit het Nationaal Museaal Aankoopfonds. De Vereniging Rembrandt raadt het aannemen van deze moties af.
Onmisbaar voor aankopen

De Vereniging Rembrandt juicht de breed gedragen zorg voor culturele instellingen toe, maar heeft de Tweede Kamer middels een brief (onderaan dit bericht als pdf te downloaden) ontraden om de moties aan te nemen. De belangrijkste reden daarvoor is dat het Nationaal Museaal Aankoopfonds dient om musea en erfgoedinstellingen te steunen bij aankopen van nationaal belang. De uit dit fonds aangekochte objecten, zo'n twintig per jaar, variëren van de Tyrannosaurus Rex ('Trix') voor Naturalis tot een schilderij van Lourens Alma Tadema voor het Fries Museum. Ook het uitzonderlijke bloemstilleven van Jacob Vosmaer, bestemd voor de Eregalerij van het Rijksmuseum, kon eind 2019 mede dankzij het Nationaal Museaal Aankoopfonds worden verworven. Juist in deze tijd is het van belang het geheel van de culturele sector op de juiste waarde te schatten en niet, zoals nu voorgesteld wordt, aan te sturen op een vorm van kannibalisering binnen die sector.

Afbeelding: detail uit Jacob Vosmaer, Bloemstilleven met een keizerskroon in stenen nis, 1613 | olieverf op paneel, 110 x 79 cm | Rijksmuseum, Amsterdam

Deze aankoop is mogelijk gemaakt met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Nationaal Fonds Kunstbezit, haar Themafonds 17de-eeuwse schilderkunst en het Prins Bernhard Cultuurfonds), het Mondriaan Fonds, het Nationaal Aankoopfonds van het ministerie van OCW, de BankGiro Loterij, een particulier en de Rijksmuseum International Circle.