Allart van Everdingen en Reinaert de Vos

2019 Allaert van Everdingen Stedelijk Museum Alkmaar

Allaert van Everdingen (1621 - 1675)
Onderzoeker(s)
Marjan Pantjes
Voltooid in
Stedelijk Museum Alkmaar

Het onderzoek

Met een beurs uit het Ekkart Fonds kon kunsthistoricus Marjan Pantjes onderzoek doen naar de bijzondere serie ontwerptekeningen en prenten van Reinaert de Vos die Allart van Everdingen tussen 1665 en 1675 maakte. Dankzij het onderzoek is nu veel meer bekend over de plaats van deze serie in het oeuvre van Van Everdingen en zijn werkwijze als prentmaker. Marjan stelde een speciale presentatie samen voor de tentoonstelling Allart van Everdingen (1621-1675). Het ruige landschap (18 september 2021 t/m 16 januari 2022) en schreef een essay in de bijbehorende catalogus.

De Reinaert-serie van Allart van Everdingen was niet eerder als geheel bestudeerd, terwijl deze reeks de toon zette voor een nieuwe beeldtaal bij dit eeuwenoude volksverhaal. Afdrukken van de prentenserie bevinden zich onder andere in het Rijksmuseum in Amsterdam en Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam, dus het onderzoek zou duidelijk ook ten goede komen aan de verrijking van onze kennis van het Nederlands openbaar kunstbezit.

Uitgevoerd met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Ekkart Fonds en een schenking van de Stichting Dames Spoorenberg)

Valt je iets op? Of wil je meer weten over dit onderzoek? Laat het ons weten!

Van Everdingen Reinaert de Vos
Reinaert de Vos in beeld