Beeld van Petrus - Claux de Werve

Voltooid in
Museum Catharijneconvent

Het onderzoek

Museum Catharijneconvent verwierf eerder met steun van de Vereniging Rembrandt een vroeg 15de-eeuws Petrusbeeld van Claux de Werve of zijn omgeving. Deze Nederlandse beeldsnijder volgde in 1406 zijn beroemde oom Claus Sluter op als beeldhouwer aan het Bourgondische hof in Dijon en werkte in dezelfde levensechte en expressieve stijl. Waarschijnlijk hoort het Petrusbeeld bij een groot Mariaretabel, afkomstig uit een Franse cisterciënzerabdij die in 1800 werd gesloopt, waarna het altaarstuk werd ontmanteld en de losse beelden verspreid raakten. Kunsthistoricus Jip van Reijen deed onderzoek naar het retabel met als doel het te reconstrueren en zo ook de plaats van het Petrusbeeld te achterhalen. Ze onderzocht daarnaast ook de invloed van de stijl van Claux de Werve op de West-Europese beeldhouwkunst.

Het beeld van Petrus, een topstuk uit de Collectie Nederland, representeert de naturalistische beeldhouwstijl die aan het Bourgondische hof tot ontwikkeling kwam. Het onderzoek leverde nieuwe kennis op over dit belangwekkende stuk en vergrootte bovendien het inzicht in de stijlontwikkeling van de middeleeuwse beeldhouwkunst in de Nederlanden. De onderzoeksresultaten vormen de basis voor een toekomstige tentoonstelling over de Bourgondische beeldhouwkunst van Claux de Werve en zijn tijdgenoten.

Uitgevoerd met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Schoufour-Martin Fonds)

Valt je iets op? Of wil je meer weten over dit onderzoek? Laat het ons weten!

Petrus
Betoverd door een beeld