De 16de-eeuwse altaarstukken van Gouda

Voltooid in
Museum Gouda

Het onderzoek

De monumentale altaarstukken in de collectie van Museum Gouda stonden in de laat 16de eeuw vermoedelijk allemaal opgesteld in de Sint-Janskerk. In de religieuze turbulentie van die periode werd veel religieus erfgoed in de Nederlanden vernield, maar de altaarstukken overleefden die beeldenstorm, net als de gebrandschilderde ramen in de kerk. Ter ere van 750 jaar stadsrechten organiseerden het museum en de kerk van 14 april tot 1 oktober 2022 de tentoonstelling Beleef het Wonder van Gouda, waar de altaarstukken en de glazen weer bij elkaar te zien waren. In 2019 deed kunsthistorica Nadia Baadj voor de tentoonstelling voorbereidend onderzoek naar vijf 16de-eeuwse altaarstukken en de laat 16de-eeuwse decoratie en inrichting van het interieur van de Sint-Janskerk. De resultaten van dit onderzoek werden gepubliceerd in Tidinge, het historische tijdschrift van Gouda.

De 16de-eeuwse altaarstukken zijn beeldbepalende werken in de collectie van Museum Gouda en van groot belang voor het Nederlands openbaar kunstbezit in het algemeen. Het onderzoek leidde tot grotere kennis op het gebied van dit belangrijke collectieonderdeel en bovendien werd het museum hierdoor in staat gesteld een stevigere inhoudelijke basis te geven aan de geplande tentoonstelling.

Uitgevoerd met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Ekkart Fonds)

Valt je iets op? Of wil je meer weten over dit onderzoek? Laat het ons weten!

Pietersz Martelaarsdood van Petrus en Paulus detail
Twee ongewone altaarstukken