De collectie oude kunst van Museum Arnhem (2)

2019 Museum Arnhem

Saradeswart
© Sara de Swart
Christinamartha
© Quirijn Maurits Rudolph Ver Huell
Onderzoeker(s)
Jochem van Eijsden
Voltooid in
Museum Arnhem

Het onderzoek

In 2019 deed kunsthistoricus Jochem van Eijsden namens Museum Arnhem onderzoek naar de deelcollectie ‘oude kunst tot 1900’. Deze verzameling bestaat uit enkele duizenden schilderijen, werken op papier en beeldhouwwerken, waarvan een aanzienlijk deel afkomstig is uit schenkingen of legaten, zoals de schenking van Alexander Ver Huell in 1897 aan de Gemeente Arnhem. Het onderzoek richtte zich op het ontstaan van deze deelcollectie.

Systematisch onderzoek naar de collectie oude kunst van het Museum Arnhem dateerde van geruime tijd geleden. Met dit nieuwe onderzoek kreeg Museum Arnhem vernieuwd inzicht in zijn verzamelgeschiedenis, zijn oude kunstcollectie en de kernstukken daarbinnen. Op de website van het museum is het onderzoek gepubliceerd in de vorm van een top 100 van de deelcollectie oude kunst. De onderzoeksresultaten worden ook gebruikt in de nieuwe collectiepresentatie van het museum vanaf 2022.

Uitgevoerd met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Ekkart Fonds)

Valt je iets op? Of wil je meer weten over dit onderzoek? Laat het ons weten!

Steunfafb Museum Arnhem
Drie keer onderzoek voor Museum Arnhem