De collectie neorealistische kunst van Museum Arnhem (3)

2020 Museum Arnhem

Annekevander Feer
© Anneke van der Feer
Berthe Edersheim
© Berthe Edersheim
Onderzoeker(s)
Evelien Scheltinga
Voltooid in
Museum Arnhem

Het onderzoek

Museum Arnhem bezit een grote collectie neorealistische kunst. De Nederlandse makers van deze bijzondere vorm van realisme uit de jaren 1920 en '30 ondergingen invloed van de Duitse stroming Neue Sachlichkeit. Kunsthistoricus Evelien Scheltinga onderzocht voor het museum hoe die invloed plaatsvond. Ze richtte zich daarbij niet alleen op goed beschreven schilders zoals Carel Willink en Pyke Koch, maar vooral ook op minder bekende kunstenaars, waaronder Berthe Edersheim, van wie het museum in 2020 een groep werken verwierf. Het doel van haar onderzoek was om – met de Arnhemse collectie als uitgangspunt – inzicht te krijgen in de positionering van het Nederlandse neorealisme in internationale kunstenaarsnetwerken.

Het onderzoek heeft meer kennis opgeleverd over de omvangrijke verzameling neorealistische kunst van Museum Arnhem in het bijzonder en over het Nederlandse neorealisme in het algemeen. Deze kennis vormde bij de heropening van het museum in 2022 een belangrijke basis voor de presentatie van de deelcollectie neorealisme. De onderzoeksresultaten werden bovendien in de vorm van een top 100 van Interbellum-werken gepubliceerd op de website van het museum.

Uitgevoerd met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Fonds voor Onderzoek naar Moderne en Hedendaagse Kunst)

Valt je iets op? Of wil je meer weten over dit onderzoek? Laat het ons weten!

Bulletin

Steunfafb Museum Arnhem