Het zetmateriaal en de druksels van Hendrik Werkman

© Nienke Maat
GRID foto Nienke Maat
© Nienke Maat
Hendrik Nicolaas Werkman (1882 - 1945)
Onderzoeker(s)
Marije Sennema
Voltooid in
GRID Grafisch Museum

Het onderzoek

De Groninger drukker en kunstenaar Hendrik Nicolaas Werkman werd vooral bekend met zijn ‘druksels’ – de experimentele werken die hij naast zijn toegepaste werk maakte. Werkman maakte zowel zijn vrije werk als zijn opdrachten met de materialen in zijn eigen drukkerij. In 2019 verwierf GRID Grafisch Museum in Groningen een groot deel van deze drukkerij-inventaris. Kunsthistoricus Marije Sennema bestudeerde deze inventaris voor het museum. Zij concentreerde zich daarbij op de zetmaterialen die hij gebruikte voor zijn druksels en onderzocht hiervoor ook de collecties met het werk van Werkman in het Groninger Museum en het Stedelijk Museum Amsterdam.

GRID Grafisch Museum doet onderzoek naar de historische en kunsthistorische context en betekenis van de objecten in de grafische erfgoedcollectie. De uitbreiding van de collectie met de drukkerij-inventaris van Werkman bood een uitstekende gelegenheid voor deze missie. Met haar onderzoek heeft Marije Sennema de kennis vergroot over Werkmans scheppingsproces in relatie tot de materialen die hij gebruikte. Door de insteek van het onderzoek heeft dit inzicht opgeleverd over de totstandkoming van zowel zijn toegepaste als zijn vrije werk. Het onderzoek heeft geleid tot publicaties in de uitgave Hendrik Werkman, het druksel en de kunst (2022) en tijdschrift Rode Haring (6).

Uitgevoerd met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Groninger Fonds)

Valt je iets op? Of wil je meer weten over dit onderzoek? Laat het ons weten!

Bulletin

Werkman bulletin