De Meester van Elsloo en zijn beeldsnijkunst

Voltooid in
Bonnefanten

Het onderzoek

Het Bonnefanten in Maastricht heeft zes beelden van de laat-middeleeuwse Meester van Elsloo in de collectie. Aan deze anonieme kunstenaar werden in 1940 voor het eerst vijf beelden toegeschreven waarvan er één in Elsloo staat, de Limburgse plaats waaraan de anonieme meester zijn ‘noodnaam’ dankt. Aan de hand van stijlonderzoek werden daar later nog eens 200 beelden aan toegevoegd, maar systematisch onderzoek naar de Meester van Elsloo en zijn werk ontbrak. In 2017 bracht onderzoeker Cynthia Osiecki daar met haar onderzoek verandering in. Voor het Bonnefanten deed zij archief- en literatuuronderzoek naar de Meester van Elsloo en andere vroeg-16de-eeuwse beeldsnijders in de Maas-Rijnregio. Ook onderzocht ze de beelden die aan de Meester van Elsloo waren toegeschreven op overeenkomsten en verschillen in stijl.

Door het onderzoek is een beter beeld ontstaan van de beeldsnijders die werkzaam waren in de regio van de huidige provincie Limburg. Het onderzoek bevestigt bovendien recent Belgisch technisch onderzoek waaruit naar voren kwam dat de toegeschreven werken in het oeuvre van de Meester van Elsloo waarschijnlijk niet allemaal van dezelfde hand zijn. Volgens Cynthia Osiecki is het waarschijnlijker dat verschillende houtsnijders uit de vele plaatsen langs Rijn en Maas de stijl van deze meester gebruikten. Met deze nieuwe inzichten organiseerde het Bonnefanten van 22 februari 2019 tot 16 juni 2019 de tentoonstelling Meester van Elsloo. Van eenling naar verzameling.

Uitgevoerd met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Martin-Schoufour Fonds)

Valt je iets op? Of wil je meer weten over dit onderzoek? Laat het ons weten!

Meester van elsloo bulletin
De Meester van Elsloo ontrafeld