Egyptisch dodenboek: de papyrus van Qenna (1)

2017 Rijksmuseum van Oudheden

Onderzoeker(s)
Alexandra Nederlof en Femke Prinsen
Voltooid in
Rijksmuseum van Oudheden

Het onderzoek

Het langste dodenboek in de collectie van het Rijksmuseum van Oudheden is bijna 18 meter lang. De spreuken in de 14de-eeuwse Egyptische papyrus van Qenna moesten de dode koopman Qenna helpen bij het overwinnen van de vele obstakels op zijn reis naar het hiernamaals. Hoe bijzonder het werk ook is, door de slechte staat ervan werd het maar zelden aan publiek getoond. In de 19de eeuw werd het om praktische redenen in 38 vellen geknipt en de restauraties die daarna plaatsvonden, hebben het werk achteraf gezien geen goed gedaan. Restaurator Alexandra Nederlof deed in 2018 onderzoek naar de oude restauraties en de methoden en materialen die daarbij waren gebruikt. Vervolgens restaureerde ze de slechtste elf vellen uit de serie opnieuw.

De papyrus van Qenna is een imposante reeks van vellen, die samen een monumentaal beeld vormen van hoe Egyptische dodenboeken er honderden jaren geleden uitzagen. Door het restauratieproject kon het museum het dodenboek weer gedeeltelijk aan het publiek presenteren op de tentoonstelling Goden van Egypte (12 oktober 2018 t/m 31 maart 2019). Bovendien heeft de restauratie het behoud van de vellen van dit unieke handschrift veilig gesteld.

Uitgevoerd met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Van der Klaauw Fonds)

Valt je iets op? Of wil je meer weten over dit onderzoek? Laat het ons weten!