Glasontwerpen van Bazel, Berlage en anderen voor Marijn Cochius

Voltooid in
Nationaal Glasmuseum

Het onderzoek

Van 1912 tot 1931 werd de Glasfabriek in Leerdam bestuurd door Marijn Cochius. Omdat hij de verbruiksartikelen die hij in winkels zag vaak 'smakeloos' vond, hechtte hij eraan dat het glaswerk uit zijn fabriek mooi werd vormgegeven. Idealisten zoals Cochius geloofden dat kunst de mens kan verheffen en met dat doel zocht hij voor de Glasfabriek samenwerking met kunstenaars van naam. Maartje Brattinga onderzocht voor het Nationaal Glasmuseum de archieven van een aantal van hen, waaronder de architecten Karel de Bazel, Hendrik Berlage en Frank Lloyd Wright. De focus van haar onderzoek lag op de samenwerking tussen Cochius en deze kunstenaars en te ontdekken hoe de bijzondere glasontwerpen vanuit die samenwerking tot stand kwamen.

De bevlogen Cochius was zeer bepalend voor de koers van de Glasfabriek in Leerdam. Zijn keuze om samen te werken met kunstenaars was bovendien van grote invloed op de vormgeving van het Nederlandse glas in het algemeen. De uitkomsten van het onderzoek vormden de basis voor de tentoonstelling Cochius en de architecten. Brieven van Frank Lloyd Wright, De Bazel en Berlage die het Nationaal Glasmuseum van 11 oktober 2021 tot 20 maart 2022 organiseerde.

Uitgevoerd met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Ekkart Fonds)

Valt je iets op? Of wil je meer weten over dit onderzoek? Laat het ons weten!

K P C De Bazel Ontwerptekening Gla002001985 Bijgesneden En Verkleind
Het netwerk van Cochius