Kunst en brieven van Jan Voerman sr.

2018 Jan Voerman sr. Voerman Stadsmuseum Hattem

Jan Voerman sr. (1857 - 1941)
Onderzoeker(s)
Kristian Kreeft
Voltooid in
Voerman Stadsmuseum Hattem

Het onderzoek

Jan Voerman sr. werd vooral bekend met zijn schilderijen van het IJssellandschap in de streek waar hij vandaan kwam. Het Museum Voerman in Hattem is grotendeels gewijd aan het werk van Voerman en dat van zijn zoon Jan. In 2018 deed kunsthistoricus Kristian Kreeft onderzoek naar vader en zoon Voerman. In eerste instantie richtte het onderzoek zich op de oeuvres van beide kunstenaars, en hoe zij door elkaar en door anderen werden beïnvloed. Gedurende het onderzoek kwam de focus te liggen op Voerman senior. Vooral de opgedoken schetsboeken en brieven, waaronder correspondentie met eigentijdse verzamelaars, leverden een beter beeld van de kunstenaar op. Op deze pagina lees je hier meer over.

De Vereniging Rembrandt vindt het belangrijk dat ook kleine musea met beperkte middelen wetenschappelijk onderzoek kunnen doen. Het onderzoek vult ouder onderzoek aan en laat zien hoe verzamelaars en kunstcritici vanaf de late 19de eeuw op Voermans werk reageerden. De tentoonstelling In vervoering van Voerman, te zien van 12 november tot en met 12 april 2020, werd op de onderzoeksresultaten gebaseerd, net als de bijbehorende tentoonstellingscatalogus van Kristian Kreeft.

Uitgevoerd met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Ekkart Fonds)

Valt je iets op? Of wil je meer weten over dit onderzoek? Laat het ons weten!