Religieuze leescultuur in stad en klooster

2017 Museum Krona

Onderzoeker(s)
Quirine Dusée-van Aerts
Voltooid in
Museum Krona

Het onderzoek

Van 6 november 2018 tot 28 januari 2019 organiseerde Museum Krona (voorheen Museum voor Religieuze Kunst) de tentoonstelling De Stad als klooster. Voor deze tentoonstelling deed Quirine Dusée-van Aerts het voorbereidende onderzoek. Met de tentoonstelling borduurde het museum voort op het onderzoek Cities of Readers van de Rijksuniversiteit Groningen waaruit is gebleken dat in steden, net als in kloosters, een religieuze leescultuur bestond en dat niet alleen kloosterlingen, maar ook stedelingen daarbij gebedenboeken en devotionalia gebruikten. In de tentoonstelling stonden deze objecten centraal.

De tentoonstelling en het voorbereidend onderzoek hebben een hernieuwd inzicht in enkele museale objecten en hun culturele context opgeleverd. Zo bleken enkele objecten uit de museumcollectie minder exclusief ‘des kloosters’ dan eerder werd aangenomen. Leken bezaten, net als kloosters, heiligenbeelden en passievoorstellingen om op te mediteren. Met de vernieuwende tentoonstelling bood het museum bezoekers de kans te ervaren hoe en waarmee in stad en klooster werd gebeden en gecontempleerd.

Uitgevoerd met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij een schenking van de Stichting Dames Spoorenberg)

Valt je iets op? Of wil je meer weten over dit onderzoek? Laat het ons weten!

Ceintuur
Stille getuige van het kloosterleven

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, najaar 2018, pp. 28-29