Ceintuur van een kloosterzuster

L 143 cm
Museum Krona
Middeleeuwen en Renaissance, Toegepaste kunst en Design
Kunsthandel Erik Bijzet Sculpture & Works of Art, Amsterdam, 2017; Museum Krona, Uden, inv.nr. 5001

Beschrijving

Wereldwijd zijn er slechts tien van dit soort ceintuurs met ivoren sluitstukken bekend. Dit verbazingwekkend goed bewaarde exemplaar is het enige dat nog over zijn oorspronkelijke linnen riemband beschikt. Enerzijds drukt de sobere en verfijnde uitvoering de ingehouden luxe van de (rijkere) kloosterlingen in de Nederlanden uit, anderzijds is deze ceintuur ook in 21ste-eeuwse ogen een bijzonder aantrekkelijk en aansprekend object. De riem, met een band van geweven linnen en voorzien van ivoren sluitstukken, is rond 1500 voor een vrouwelijke religieuze gemaakt. De riemtong is versierd met voorstellingen van Anna-te-Drieën en Franciscus van Assisi. Waarschijnlijk was de plaats van productie in Vlaanderen, destijds een actief centrum van ivoorsnijwerk.

Voor het Museum Krona in Uden is de ceintuur een belangrijke aanwinst die naadloos aansluit bij de eigen identiteit. Het museum maakt namelijk deel uit van een monumentaal abdijcomplex dat deels bewoond wordt door zusters Birgittinessen. Doordat van de oude gebruiksvoorwerpen uit het klooster weinig bewaard is gebleven, kan de geschiedenis van de zusters niet in alle opzichten optimaal worden verbeeld. Vandaar dat het museum bijzonder verheugd is dat het een kloosterceintuur heeft kunnen verwerven, die weliswaar niet uit het klooster afkomstig is, maar wel nauw met het monastieke milieu verbonden is. De recent verworven riem beschikt als enige nog over zijn oorspronkelijke linnen band en op de ivoren gesp na is de ceintuur compleet. Daarmee is het een uniek stuk voor ons land en daarbuiten.

Ceintuur
Stille getuige van het kloosterleven

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, najaar 2018, pp. 28-29