Rongboazhai en de promotie en circulatie van Chinese kunst

2022 Wereldmuseum Leiden

Onderzoeker(s)
Pao-Yi Yang
Voltooid in
Wereldmuseum Leiden

Het onderzoek

De houtblokdruktechniek van de Chinese studio Rongbaozhai is zo bijzonder dat deze in 2006 officieel de status Chinees Immaterieel Cultureel Erfgoed kreeg. Voor het maken van één voorstelling zijn soms wel honderden verschillende blokken nodig. Dankzij een beurs van de Vereniging Rembrandt heeft het Wereldmuseum nu een beter beeld van de Rongboazhai-prenten in zijn collectie. Een van de vragen waar onderzoeker Pao-Yi Yang zich op richtte was welke rol de Rongboazhai speelde in de circulatie en promotie van Chinese kunst uit de jaren 1950-70. De resultaten van haar onderzoek worden gepubliceerd in het tijdschrift Provenance en zullen onderdeel uitmaken van een geplande tentoonstelling over Chinese kunst en vakmanschap.

Het Wereldmuseum beheert ongeveer vijfhonderd prenten van de Rongbaozhai, variërend van briefpapier en afdrukken van klassieke en moderne Chinese schilderijen tot communistische propagandaprenten. Het is daarmee een van de grootste Rongbaozhai-collecties buiten China. Door het onderzoek van Pao-Yi Yang weet het museum hoe divers en representatief deze collectie is en hoe zij het beste kan worden ingezet. Dankzij de nieuwe kennis kon het museum nog voor het aflopen van het onderzoeksproject twee prenten van de Rongbaozhai op waarde schatten en verwerven voor de collectie.

Uitgevoerd met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Kroese-Duisters Fonds)

Valt je iets op? Of wil je meer weten over dit onderzoek? Laat het ons weten!

Pruimenbloesem
Houtblokdrukkunst uit China