Museum Van Loon (2020) – De collectie Van Loon – Van Winter

Als de collectie Van Loon – Van Winter vandaag de dag nog als één geheel te bewonderen zou zijn, repte de Lonely Planet ongetwijfeld over ‘een van de mooiste verzamelingen van Amsterdam’. Met topstukken als Rembrandts portretten van Marten & Oopjen was de collectie aan het einde van de 19de eeuw een echte publiekstrekker. Toen zij in 1877 in één stuk werd verkocht aan de Parijse Rothschild-familie, was de maatschappelijke verontwaardiging dan ook groot. Dankzij de beurs die Museum Van Loon aanvroeg kan onderzoeker Tristan Schiff deze collectie grondig bestuderen. Wat was de samenhang tussen de collectie, de verkoop en het besef van een ‘openbaar kunstbezit’? Voor de Vereniging Rembrandt, opgericht naar aanleiding van de uittocht van dit soort collecties naar het buitenland, is dit onderzoek zeer relevant. De resultaten worden verwerkt in de collectiepresentatie, een publicatie en een mogelijke tentoonstelling.