Stijl en herkomst van schilderijenlijsten

2020 Museum Boijmans Van Beuningen

Onderzoeker(s)
Milou Goverde
Voltooid in
Museum Boijmans Van Beuningen

Het onderzoek

Schilderijenlijsten bieden vanzelfsprekend bescherming voor schilderijen, maar dat is niet hun enige functie. Een lijst kan ook de compositie van het schilderij versterken – sommige lijsten zijn zelfs speciaal voor een bepaald kunstwerk gemaakt – of goed passen in de wooninrichting van een koper. Ook hebben schilderijenlijsten een eigen stijlontwikkeling, want nieuwe opdrachtgevers en kopers hebben telkens nieuwe ideeën over wat mooi en goed is. Museum Boijmans Van Beuningen begon in 2020 een meerjarig onderzoek naar zijn eigen grote en diverse collectie 19de-eeuwse schilderijenlijsten. Kunsthistorica Milou Goverde deed daarin diepgravend onderzoek naar de lijsten in hun context van stijl en herkomst. Zo moest duidelijk worden welke rol kunstenaars, lijstenmakers, handelaren en verzamelaars hebben gespeeld bij de keuze voor de schilderijenlijsten.

Eerder heeft een groot voorbereidend onderzoek voor de tentoonstelling Prijs de lijst (Rijksmuseum, 1984) veel kennis opgeleverd over schilderijenlijsten uit de 17de en 18de eeuw. Die kennis ontbreekt voor 19de-eeuwse lijsten. Het onderzoek van Museum Boijmans Van Beuningen bracht daarin verandering en leverde bovendien een raamwerk op dat andere musea ook voor lijstonderzoek kunnen gebruiken.

Uitgevoerd met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Ekkart Fonds)

Valt je iets op? Of wil je meer weten over dit onderzoek? Laat het ons weten!