Drie diorama's

1820-30 Gerrit Schouten Wereldmuseum Amsterdam

Gerrit Schouten (1779 - 1839)
Restaurator(en)
Nico Lingbeek en Linde Akkerman
Voltooid in
Wereldmuseum Amsterdam

Restauratie

De Surinaamse kunstenaar Gerrit Schouten is vooral bekend van zijn diorama’s – kijkkasten die hij in de periode 1810-1835 maakte in opdracht van reizigers, repatrianten of plantagedirecteuren. Het Wereldmuseum heeft er twaalf in de collectie, en toont ze zowel in Amsterdam als in Leiden. Een aantal ervan bevond zich in slechte conditie. In 2020 liet het Wereldmuseum er drie restaureren. Papierrestauratoren Nico Lingbeek en Linda Akkerman verwijderden vuil, behandelden waterschade en zetten losgeraakte figuurtjes weer op de juiste plaats. Aansluitend werden de diorama's getoond in de presentatie Close-up van Suriname in de 19de eeuw, die in 2020-21 te zien was in Amsterdam.

Gerrit Schouten was de eerste creoolse Surinaamse kunstenaar die artistieke erkenning kreeg. Hij maakte botanische tekeningen en diorama’s. De diorama’s vormen een belangrijke historische en topografische bron over het Suriname in de eerste helft van de 19de eeuw. Ze tonen kenmerken van de Surinaamse cultuurgeschiedenis, zoals kleding en gebruiken. Tegelijkertijd geven ze een geflatteerd beeld: van het harde leven op de plantage en de wrede lijfstraffen is niets te zien. De restauratie was noodzakelijk voor het behoud van deze kwetsbare objecten, die nu weer kunnen worden getoond aan het publiek.

Gerestaureerd met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Van der Klaauw Fonds)

Valt je iets op? Of wil je meer weten over deze restauratie? Laat het ons weten!

Diorama Bulletin
Diorama's uitgelicht