Ontwerp voor de overbrugging van het IJ in Amsterdam

1887 Frans Schikkinger Stadsarchief Amsterdam

Frans Schikkinger (1838 - 1902)
Restaurator(en)
Juliet Baines
Voltooid in
Stadsarchief Amsterdam

Restauratie

In 1887 legde Frans Schikkinger het ontwerp van advocaat-procureur Gerard Schimmel voor een brug over het Amsterdamse IJ vast in een presentatietekening. Het ontwerp – met boogbruggen, een hoge draaibrug en een spiraalvormige, overdekte weg waarlangs rijtuigen en voetgangers zich omhoog konden bewegen – is nooit uitgevoerd. In 2016 kocht het Stadsarchief Amsterdam de tekening. Doordat zij in een café ter decoratie aan de muur had gehangen was het papier vuil geworden en beschadigd. In 2021 was de gerestaureerde tekening te bezichtigen in De Schatkamer van het Stadsarchief Amsterdam.

Het spectaculaire ontwerp van Gerard Schimmel sluit aan bij een reeks pogingen in de 19de eeuw om Amsterdam met Noord-Holland te verbinden en de overkant van het IJ te ontwikkelen. In 1889 werd het plan gepresenteerd op de Wereldtentoonstelling in Parijs – hetzelfde evenement waarvoor de Eiffeltoren is gebouwd. Zeer waarschijnlijk heeft de grote presentatietekening, gemaakt door de Amsterdamse tekenaar Frans Schikkinger, destijds in een van de grote Parijse tentoonstellingshallen gehangen. Een behandeling was noodzakelijk om de tekening voor de toekomst te behouden en tentoon te kunnen stellen.

Gerestaureerd met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Van der Klaauw Fonds)

Valt je iets op? Of wil je meer weten over deze restauratie? Laat het ons weten!