De Vereniging Rembrandt helpt al sinds 1883 Nederlandse musea bij het verwerven van bijzondere kunstwerken. Inmiddels doet zij dat met ruim 15.500 leden. De gemiddeld 25 kunstaankopen die de Vereniging Rembrandt jaarlijks helpt realiseren, steunt zij altijd maximaal met 50% van het aankoopbedrag. Met deze gezamenlijke crowdfundingactie wil de Vereniging Rembrandt kijken of zij musea kan helpen bij het ophalen van het overige bedrag. Met steun van de leden van de Vereniging Rembrandt, het Mondriaan Fonds en de Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum is voor de verwerving van het schilderij van Gainsborough inmiddels 90% van het bedrag bij elkaar gebracht. Helpt u mee bij de resterende 10%?

Het schilderij

Thomas Gainsborough (1727-1788) behoort tot de belangrijkste en succesvolste Engelse kunstenaars. Hoewel hij vooral bekendheid geniet als portrettist en beroemde portretten op zijn naam heeft staan, lag zijn passie bij het landschap. In zijn brieven hekelde hij de ‘cursed face business’. Hij vond dat hij zijn tijd verdeed met het schilderen van ‘rich fools’ en ging veel liever de natuur in. Gainsboroughs landschappen markeren het begin van de bloei van de Engelse romantische landschapschilderkunst. In recente publicaties en tentoonstellingen, zoals Thomas Gainsborough. The Modern Landscape in de Hamburger Kunsthalle (2018) wordt hij gezien als een pionier van de moderne landschapschilderkunst. Landschap met twee koeien bij een herder en melkmeid is een laat schilderij waarin Gainsborough zijn passie voor de natuur vertaalt in expressieve penseelstreken. De dreigende lucht, de zwierige bomen en de losse toets: dit is de Engelse romantiek bij uitstek!

Paarlberg
Sander Paarlberg, conservator oude kunst in het Dordrechts Museum, over wat het schilderij van Gainsborough zo bijzonder maakt
Fusien Gainsborough
Fusien Bijl de Vroe, directeur van de Vereniging Rembrandt, over het plezier van meeverzamelen
Gainsborough en Cuyp

Net als veel van zijn Britse tijdgenoten liet Gainsborough zich inspireren door de Hollandse schilders uit de Gouden Eeuw. Vooral in zijn vroege werk, dat hij in de omgeving van zijn geboorteplaats Sudbury maakte, is de invloed van de Hollandse 17de-eeuwse meesters duidelijk aanwezig. Het zijn vaak directe reacties op de boslandschappen van Meindert Hobbema, Jacob van Ruisdael en Nicolaes Berchem. Gainsborough ontleende daarnaast ook regelmatig motieven aan het werk van Aelbert Cuyp. Hij liet zich vooral inspireren door het licht en de thematiek van deze Dordtse meester. Landschap met twee koeien bij een herder en melkmeid kan worden opgevat als een hommage van Gainsborough aan Cuyp. Volgens zijn dochter was Gainsborough 'passionately fond of the pictures of Berghem & Cuyp'. De wijze waarop Gainsborough twee koeien in verschillende kleuren groot op de voorgrond plaatst, de idyllische sfeer met het licht van een ondergaande zon dat van rechts het landschap binnendringt, een herder met hond die een melkmeid omarmt en de vegetatie op de voorgrond: alles doet meteen aan Cuyp denken. De verwerving van dit werk is dan ook een unieke kans voor het Dordrechts Museum om zijn fraaie collectie schilderijen van Cuyp in een internationale context te plaatsen.

Cuyp En Gainsborough

(links) Aelbert Cuyp, Landschap met fluitspelende herder en vee, ca. 1645, olieverf op doek, 96 x 115,5 cm. Dordrechts Museum - gesteund in 1987

(rechts) Thomas Gainsborough, Landschap met twee koeien bij een herder en een melkmeid, ca. 1786, olieverf op doek, 68,5 x 77 cm.

- Het schilderij Landschap met fluitspelende herder en vee van Aelbert Cuyp wordt momenteel gerestaureerd. Het Dordrechts Museum hoopt het werk na restauratie te kunnen laten zien naast het schilderij van Gainsborough dat ooit deel uitmaakte van dezelfde beroemde Engelse collectie. U kunt helpen deze twee schilderijen te herenigen.

Gainsborough in de Collectie Nederland

Landschap met twee koeien bij een herder en melkmeid is exemplarisch voor de rol van de Hollandse landschapschilders bij de ontwikkeling van Gainsboroughs geheel eigen, romantische zienswijze. Het laat zien hoe de Hollandse traditie aan de voet stond van de bloei van de Engelse romantiek. In Nederland is de Engelse schilderkunst echter nauwelijks te zien. Van de drie grote schilders van het Britse landschap, Thomas Gainsborough, John Constable en William Turner, zijn slechts enkele werken in Nederlandse musea te vinden. Het enige schilderij van Gainsborough in een Nederlandse collectie is het vroege Boomachtig landschap met rustende herder bij een zonnig pad met schapen in Rijksmuseum Twenthe, dat met steun van de Vereniging Rembrandt in 2011 kon worden aangekocht. Het late Landschap met twee koeien bij een herder en melkmeid is daarop een perfecte aanvulling. Waar het schilderij uit Enschede de invloed van de Hollandse schilders vrijwel letterlijk illustreert, laat dit schilderij zien hoe Gainsborough een stap verder gaat.

Gainsborough Groter Min

Thomas Gainsborough, Boomachtig landschap met rustende herder bij een zonnig pad met schapen, ca. 1745-46, olieverf op doek, 28 x 23 cm. Rijksmuseum Twenthe, Enschede - gesteund in 2010

Op de hoogte blijven?

Als u zich hier aanmeldt, krijgt u bericht wanneer de Vereniging Rembrandt een nieuwe aankoop heeft helpen realiseren. Ook ontvangt u onze maandelijkse nieuwsbrief met informatie over, onder andere, ontvangsten, lezingen en restauratieprojecten.

Vul hier uw e-mailadres in en meld u aan!
Aanmelding is mislukt, probeer opnieuw.
Dank u wel voor uw inschrijving.
Gainsborough Landschap Met Twee Koeien Een Herder En Een Melkmeid Bijgesneden
crowdfunding

Fan van Aelbert Cuyp en Engelse romantiek? Help het Dordrechts Museum aan een topstuk van Thomas Gainsborough.