Rembrandtleden die bijdragen aan een Themafonds van de Vereniging Rembrandt worden uitgenodigd voor speciale bijeenkomsten rond nieuwe aanwinsten die met een bijdrage uit het door hen gekozen Themafonds zijn aangekocht. Zo was er recent een intieme ontvangst in Museum Volkenkunde naar aanleiding van de aankoop van Phantom Landscape III – Triptych. Rembrandtleden Henk Keijser en Mieke Span waren erbij.

Liefde voor fotografie

Henk Keijser en Mieke Span zijn sinds 2005 lid van de Vereniging Rembrandt. Een jaar of zes geleden sloten ze een Leermeesterlidmaatschap af. Dat stelde hen in de gelegenheid hun schenking aan een specifiek Themafonds toe te wijzen en daarmee aankopen op hun favoriete verzamelgebied te steunen. De keuze voor fotografie was snel gemaakt, vertelt Mieke: ‘We kijken graag naar kunst en bezoeken veel musea. Of het nu gaat om tentoonstellingen of om kunst voor thuis aan de muur: we merken dat we elke keer weer voor fotografie kiezen.’ ‘Ook de ontwikkeling van de fotografie vinden we interessant,’ vult Henk aan. ‘En hoe een kunstenaar als Breitner bijvoorbeeld fotografeerde, en die foto’s gebruikte voor zijn schilderijen.’

'Het was heel bijzonder, want we hingen met onze neus boven de werken.'

Mieke Span (Rembrandtlid sinds 2005)
Samen kijken met de conservator

De bijeenkomst in Museum Volkenkunde vond ver voor de bekendmaking van de aankoop plaats, de foto’s van Yang Yongliang waren zelfs nog maar net in Leiden aangekomen. Het museum had speciaal voor de groep Rembrandtleden een kleine presentatie ingericht in het depot. Voor Henk Keijser en Mieke Span was het de eerste kennismaking met het werk van de Chinese kunstenaar. Ze kijken met veel genoegen terug op de middag in Leiden. ‘Het was heel bijzonder, want we hingen met onze neus boven de werken,’ vertelt Mieke. ‘Normaal houd je gepaste afstand, maar nu konden we echt goed kijken. En het was ook interessant, want de conservator kon heel goed uitleggen hoe de foto’s passen in de traditie van de Chinese kunst en in de collectie van het museum. Er werd veel tijd voor ons genomen en er was ook gelegenheid voor het stellen van vragen. Zo’n ontvangst biedt extra verdieping bij het kijken.’

Net als Mieke en Henk ook dichter bij de kunst komen én genieten van fiscale voordelen?

Neem gerust contact met mij op.

Mathilde 1

Mathilde van der Werff, hoofd Mecenaat