Collectie fotomateriaal uit nalatenschap Ed van der Elsken

1950-90 Ed van der Elsken Rijksmuseum, Nederlands Fotomuseum

Ed van der Elsken (1925 - 1990)
1950-90
diverse technieken
diverse afmetingen
Rijksmuseum, Nederlands Fotomuseum
Naoorlogse en Hedendaagse kunst, Fotografie en Video
1950-nu
particuliere collectie, Edam, 2020; Rijksmuseum, Amsterdam en Nederlands Fotomuseum, Rotterdam

Van ons allemaal sinds 2019

Ed van der Elsken vergaarde internationale roem met zijn fotoroman Een liefdesgeschiedenis in Saint-Germain-des-Prés (1956) en het fotoboek Sweet Life (1966). In de veertig jaar die zijn veelzijdige oeuvre omspant, legde hij ook een omvangrijk werkarchief aan. Daarin bevinden zich afdrukken van zowel beroemde als onbekende foto's en ook dummy's (schetsontwerpen) voor zijn fotoboeken. Van der Elsken voorzag dit materiaal geregeld van aantekeningen, waardoor het ensemble een unieke inkijk geeft in zijn artistieke zoektocht.

'Met deze gezamenlijke verwerving ontvangt het Nederlands Fotomuseum vroeg werk van deze belangrijke fotograaf, die in ons DNA zit.'

Birgit Donker, directeur Nederlands Fotomuseum

Hoewel Van der Elsken al vertegenwoordigd was in verschillende Nederlandse museumcollecties, kon nog nergens een representatief overzicht van zijn veelzijdige oeuvre worden getoond. Dankzij de verwerving van deze nalatenschap - die deels door schenking en deels door aankoop tot stand kwam - kunnen het Rijksmuseum en het Nederlands Fotomuseum niet alleen de rijkheid van het oeuvre tonen, maar ook Van der Elskens werkwijze voor het voetlicht brengen. 7.700 foto’s uit de nalatenschap gaan naar het Rijksmuseum, de overige 300 foto’s worden overgedragen aan het Nederlands Fotomuseum, dat ook de ruim 3.000 contactvellen uit dit archief krijgt: daarop is precies te zien wanneer Van der Elsken een opname maakte.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Dura Kunstfonds en Themafonds Fotografie en Video), het Mondriaan Fonds, deelnemers van de BankGiro Loterij, het Paul Huf Fonds/Rijksmuseum Fonds en het Marque Joosten en Eduard Planting Fonds/Rijksmuseum Fonds

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bulletin

Elsken 1