Memorietafel van de familie Van Schayck

olieverf op paneel
Museum Flehite
Middeleeuwen en Renaissance
collectie V. Holckh-Falkenberg, 1993; Museum Flehite, Amersfoort, inv.nr. 1993-222

Van ons allemaal sinds 1993

Memorietafel van de familie Van Schayck met de aanbidding door de koningen afgebeeld. Beschilderd paneel en predella (onderschrift) met tekst, gevat in een lijst. Tussen paneel en predella een dwarsbalk. Paneel: Aanbidding door de koningen. Links de heilige Jacobus en zes mannelijke leden van de Amersfoortse familie Van Schayck. Rechts de heilige Adelheid van Vilich en zeven vrouwelijke leden van de familie. Het geheel is geplaatst in en tegen een ruïne van Klassieke/Renaissance architectuur en Italianiserend landschap. Op de achtergrond in het midden zijn de geboorte van Christus en de aanbidding door engelen en herders afgebeeld. Predella: links het wapen van Jacob van Schayck, rechts het wapen van zijn vrouw Alijd.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt