AIDS Wallpaper

Stedelijk Museum Amsterdam en Centraal Museum
Naoorlogse en Hedendaagse kunst
1950-nu
Aangekocht van de kunstenaar (AA Bronson) via kunsthandel Mai 36 Galerie, Zürich, 2018; Stedelijk Museum Amsterdam en Centraal Museum, Utrecht

General Idea was een Canadees kunstenaarstrio dat bestond uit Felix Partz (1945-1994), Jorge Zontal (1944-1994) en AA Bronson (1946). Dit collectief speelde een vooraanstaande rol in de conceptuele kunst van de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw. De installatieversie van het inmiddels iconische AIDS wallpaper (1989) komt voort uit een serie waarbij General Idea zich het beroemde werk LOVE van Robert Indiana toe-eigenen en vervangen door het woord ‘AIDS’ in dezelfde kleuren groen, rood en blauw. Door dit logo op alledaagse voorwerpen zoals behang af te drukken, infiltreren de kunstenaars het bewustzijn van de toeschouwer en oefenen daarmee invloed uit op diens gedrag en ideeën. Het beeld leverde zo een belangrijke bijdrage aan het bespreekbaar maken van de aids-crisis, die twee van de drie leden van het kunstenaarstrio in 1994 het leven kostte. Met hun vroegtijdig overlijden hield General Idea op met bestaan. De invloed van het collectief op volgende generaties is nog altijd groot.

Vanwege hun originaliteit, krachtige beeldtaal en impact in de kunstwereld, verdient General Idea het beter vertegenwoordigd te zijn in de Collectie Nederland. Met de aankoop van de installatieversie van AIDS wallpaper kunnen het Stedelijk Museum Amsterdam en het Centraal Museum in Utrecht nu een van de meest iconische werken van dit collectief laten zien. In beide musea komt het werk goed tot zijn recht. Het Centraal Museum zoekt ter verdieping van zijn collectie nadrukkelijk naar kunst die refereert naar kunstenaars waarvan het museum al werk bezit. Het AIDS wallpaper vormt het letterlijke decor waarop General Idea de betekenis van iconen uit de moderne kunst bevraagd heeft. Het Stedelijk Museum, waar in 1979 de eerste solotentoonstelling van General Idea plaatsvond, had al werk van dit kunstenaarstrio in zijn collectie, maar een laat werk ontbrak nog.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Titus Fonds)

Als Kunst Je Lief Is Header 1920X1080
Uitgelicht

Bezoek meer dan 40 musea in een dag tijdens de tentoonstelling 'Als kunst je lief is'