General Idea (1969 - 1994)
lithografie
68,6 x 4,6 cm (per vlak)
Stedelijk Museum Amsterdam, Centraal Museum
Naoorlogse en Hedendaagse kunst
1950-nu
kunsthandel Mai 36 Galerie, Zürich, 2018; Stedelijk Museum Amsterdam en Centraal Museum, Utrecht

Van ons allemaal sinds 2018

Het Canadese kunstenaarstrio General Idea (Felix Partz, Jorge Zontal en AA Bronson) speelde een belangrijke rol in de conceptuele kunst van de jaren 1970 en '80. Voor AIDS Wallpaper baseerden zij zich op het beroemde werk LOVE van Robert Indiana. Ze gebruikten dezelfde kleuren en vervingen 'LOVE' door ‘AIDS’. Het beeld leverde een belangrijke bijdrage aan het bespreekbaar maken van de aids-crisis, die twee van de drie leden van het kunstenaarstrio in 1994 het leven kostte. Met hun vroegtijdig overlijden hield General Idea op met bestaan, maar de invloed van het collectief is nog altijd groot.

Met de gezamenlijke aankoop van deze installatieversie van AIDS Wallpaper kunnen het Stedelijk Museum Amsterdam en het Centraal Museum nu een van de bekendste werken van General Idea laten zien. Beide musea hebben een belangwekkende collectie moderne kunst waarin het werk goed tot zijn recht komt. De aankoop past bovendien heel mooi bij de lange geschiedenis die General Idea heeft met het Stedelijk Museum Amsterdam, waar in 1979 hun eerste solotentoonstelling plaatsvond.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Titus Fonds)

General Idea Aids Wallpaper
Besmet met het image virus

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, najaar 2019, pp. 33-37